כירורגיה לב חזה

בדידות מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בקרב מבוגרים ששרדו מחלה ממארת (J Nat Comprehensive Cancer Netw)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the National Comprehensive Cancer Network עולה כי בדידות מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בקרב מטופלים ששרדו מחלה ממארת. בעקבות ממצאי המחקר ממליצים החוקרים לשלב בדיקות סקר לבדידות כחלק מההערכה האונקולוגית של חולי סרטן.

מדגם המחקר כלל מבוגרים בגילאי 50 שנים ומעלה ששרדו מחלה ממארת ונכללו במחקר Health and Retirement Study בין השנים 2008-2018 בארצות הברית. ניתוח הנתונים הסופי כלל 3,371 שורדים עם מעקב של 5,711 שנות-אדם.

הערכת בדידות התבססה על מדד UCLA Loneliness Scale מקוצר עם 11 שאלות, כאשר המדדים סווגו לארבע רמות: ללא בדידות/בדידות מעטה, קלה, בינונית וחמורה.  ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין בדידות ובין הישרדות החולים.

התוצא העיקרי היה שיעורי התמותה מכל-סיבה.

מהנתונים עולה כי רמות גבוהות יותר של בדידות מלוות בסיכון מוגבר לתמותה בקרב מבוגרים ששרדו מחלה ממארת, כאשר יחס הסיכון המתוקן הגבוה ביותר של 1.67 (רווח בר-סמך 95% של 1.25-2.23) באלו עם הבדידות בדרגה החמורה ביותר (p=0.004).

החוקרים מדווחים קשר מנה-תגובה בין הבדידות ובין הסיכון לתמותה, כך שהחמרה בחומרת הבדידות לוותה בעליה בסיכון לתמותה מכל-סיבה.

בדידות הייתה נפוצה יותר בקרב מבוגרים ששרדו ממאירות שהיו גברים, לא-לבנים, לא-נשואים, פחות משכילים, עם יותר בעיות רפואיות או חשו דיכאון בשנה האחרונה.

מהממצאים עולה כי יש לשלב בדיקות סקר להערכת בדידות כחלק מהטיפול השגרתי בשורדי סרטן לזיהוי אלו בסיכון גבוה עם התערבויות ייעודיות במידת הצורך. החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים להערכת ההשפעות ארוכות הטווח של הבידוד החברתי הנרחב במהלך מגפת הקורונה.

J Nat Comprehensive Cancer Netw, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה