כירורגיה לב חזה

טיפול בתרופות להפחתת משקל עשוי להפחית את הסיכון לממאירות בחולים עם סוכרת (JAMA Netw Open)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open עולה כי טיפול בתכשירים ממשפחת GLP-1RA בחולים עם סוכרת מסוג 2 עשוי להפחית את הסיכון להתפתחות מחלות ממאירות שנקשרו עם השמנה, בהשוואה לטיפול באינסולין.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 הם תכשירים המשמשים לטיפול בהשמנה וסוכרת, כאשר המשפחה כוללת את התכשירים Wegovy, Ozempic, Zepbound ו-Mounjaro, תכשירים אלו הפכו נפוצים מאוד בשימוש מאחר ונקשרו עם ירידה מהירה במשקל.

במחקר הנוכחי בחנו החוקרים את הרשומות הרפואיות הממוחשבות של 1.7 מיליון חולים עם סוכרת מסוג 2, ללא אבחנה קודמת של ממאירות על-רקע השמנה, אשר קיבלו מרשמים לטיפול באגוניסטים לקולטן ל-GLP-1RA, אינסולין, או מטפורמין, בין מרץ 2005 ועד נובמבר 2018.

החוקרים מצאו כי בהשוואה לחולים שטופלו באינסולין, באלו שטופלו ב-GLP-1RA תועדה ירידה משמעותית בסיכון ל-10 מבין 13 ממאירויות על-רקע השמנה, כולל ממאירות של הוושט, מעי גס ורקטום, רירית רחם, כיס מרה, כליה, כבד, שחלות ולבלב, כמו גם מנינגיומה ומיאלומה נפוצה.

בהשוואה לחולים שטופלו באינסולין, באלו שטופלו באגוניסטים לקולטן ל-GLP-1RA תועדה ירידה מובהקת סטטיסטית בסיכון לסרטן קיבה ולא נרשמה ירידה בסיכון לסרטן שד וסרטן בלוטת תריס.

הממצאים לא הצביעו על ירידה בסיכון לממאירות עם GLP-1RA לעומת טיפול במטפורמין.

החוקרים מסכמים וכותבים כי למרות שהממצאים מעידים כי טיפול בתרופות אלו עשוי להפחית את הסיכון לממאירויות מסוימות משנית להשמנת-יתר טוב יותר מאינסולין, דרושים מחקרים נוספים בנושא.

JAMA Netw Open, July 5, 2024

לידיעה במדסקייפ

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה