כירורגיה לב חזה

האם חלבון אנגיוגני יכול להוות אלטרנטיבה לניתוח מעקפים לעורקי הלב ? (PLOS Biology)

פורסם לראשונה ב-UNIVADIS

עבור מטופלים עם מחלת לב כלילית חמורה, ניתוח מעקפים יכול להפחית את הסיכון להתקף לב ולשפר את איכות החיים. מחקר חדש מציע טיפול חדיש שיכול להיות אף יותר יעיל, ללא ניתוח.

AGGF1 הוא פקטור אנגיוגני בעל פוטנציאל לטיפול במחלת לב כלילית (CAD) ואוטם שריר הלב (MI) . אולם, לא ידוע מהו המנגנון העומד בבסיס תהליך האנגיוגנזה המתווך בעזרת AGGF1 .

מחקר חדש, אשר התפרסם בכתב העת PLOS , מציג לראשונה את התהליך שבו AGGF1 מאקטב אוטופגיה- תהליך קטבולי מבוקר של מרכיבים תאיים לא מתפקדים או לא נחוצים, בתאי אנדותל (ECs) , HL1 , H9C2 ובתאי שריר חלקים בכלי הדם.

החוקרים השתמשו ב- Atg5  משתיק רנ”א (siRNA) , במעכבי האוטופגיה bafilomycin A1 (Baf)   בכלורוקווין על- מנת להראות שאוטופגיה נחוצה עבור תהליכי פרוליפרציה של EC מתווכי- AGGF1 . בנוסף החוקרים רצו להראות שאוטופגיה נחוצה להגירת EC , יצירת קפילרות ואנגיוגנזה המבוססת טבעת אאורטית.

השתקה לגן  בעכברים, מציגה הפחתה באוטופגיה וכך גורמת בעקיפין לעיכוב האנגיוגנזה, התפשטות האוטם ולליקוי בתפקוד התכווצות שריר הלב לאחר אירוע MI . טיפול בחלבון AGGF1 מוביל להחלמה מהירה של תפקוד והתכווצות שריר הלב, עם אחוזי שרידות גבוהים יותר, מקטע פליטה גבוה, הצטמצמות אזור האוטם ועיכוב אפופטוזה ולייפת הלב, על- ידי עידוד אנגיוגנזה בעכברים עם MI .

עיכוב האוטופגיה בעכברים על- ידי bafilomycin A1 או  ביחד עם השתקת Atg5 , מבטלת את תהליך הריפוי והאנגיוגנזה מתווכת ה- AGGF1 , מה שמעיד על כך שתהליך האוטופגיה מצוי במעלה הזרם (upstream) לתהליך האנגיוגנזה, ולכן נחוץ לו.

תוצאות הניסוי מראות ש- AGGF1 מפעיל את תהליך האוטופגיה על- ידי הפעלת JNK , שמוביל להפעלת קינאז הליפידים Vps34   ולהרכבת הקומפלקס Becn1-Vps34-Atg14 , המעורב בהפעלת תהליך האוטופגיה. החוקרים הראו שאוטופגיה נחוצה לטיפול אפקטיבי ב- CAD ו- MI  בעזרת אנגיוגנזה. כמו כן, הם הראו ש- AGGF1  מהווה רכיב חיוני להשראת האוטופגיה ובכך מהווה טיפול חדשני עבור CAD ו- MI .

לבסוף, ניתן להסיק ששמירה על תהליכי אוטופגיה יציבים בגוף ואף הגברתם, יכולה לשמש כאסטרטגיה חדשנית ואפקטיבית להגברת היעילות של אנגיוגנזה טיפולית.

Angiogenic factor AGGF1 activates autophagy with an essential role in therapeutic angiogenesis for heart disease, Qing Kenneth Wang et al., PLOS Biology, doi:10.1371/journal.pbio.1002529, published online 11 August 2016.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה