כירורגיה לב חזה

רווסקולריזציה של עורק ה- LAD עם סטנט מצופה (סייפר) בהשוואה לניתוח מעקפים בלב פועם (OPCAB)

מרכז רפואי תל אביב ומעבדת הצינתורים בבי”ח אסותא

Herz I, Ann Thorac Surg. 2005 Jan;79(1):88-92.

מטרה: המחקר השווה תוצאות מוקדמות של רווסקולריזציה של עורק ה- LAD עם סטנט מצופה (סייפר) בהשוואה לניתוח מעקפים כליליים בלב פועם.

שיטות: בין יוני 2002 ליוני 2003, 386 חולים עברו רווסקולריזציה של ה- LAD: 130 בצינתור, עם סטנט מסוג סייפר ו- 256 בניתוח בלב פועם (OPCAB). לאחר התאמה עפ”י גיל, מין, ומעורבות המחלה הטרשתית נמצאו 94 זוגות של חולים משתי קבוצות אלו. לציין שבקר החולים בקבוצת ה- OPCAB נמצאה שכיחות גבוהה יותר של אוטם לבבי ישן, וחולים שנתמכו בבלון תוך וותיני פועם (IABP). מאידך, בקרב קבוצת הסייפר, היו יותר חולים עם PTCA קודם.

תוצאות: מספר העורקים הכליליים שטופלו בקבוצת ה- OPCAB והסייפר  היה 1.5 מול 1.3 לחולה, בהתאמה(ללא הבדל מובהק).

זמן מעקב ממוצע היה 18 חודשים.

תמותה (30 יום) היה 1% בקבוצת ה- OPCAB ו- 0% בקבוצת הסייפר.

חולה אחד מכל קבוצה נפטר בתקופת המעקב.

הישנות תעוקת חזה נצפתה ב- 31% מחולי קב’ הסייפר לעומת 11% בקבוצת ה- OPCAB (p=0.001).

נדרשו 9 התערבויות חוזרות בקבוצת הסייפר: 7 אנגיופלסטיות (מתוכם 2 לעורק ה- LAD) ושני חולים שנותחו לעומת שני חוליים מקבוצת ה- OPCAB להם בוצעה אנגיופלסטיה (p=0.042).

מסקנות: למרות היות החולים בקבוצת ה- OPCAB עם פרופיל סיכון גבוה יותר, התוצאה הקלינית טובה יותר בחולים אלו. נחוץ מעקב אנגיוגרפי ותקופת מעקב ארוכה יותר על מנת לקבוע את התפקיד של סטנט מצופה מסוג סייפר ברווסקולריזציה של עורק ה- LAD. 

עוד נכתב בגוף המאמר:

רווסקולריזציה של עורק ה- LAD בלבד ע”י PTCA, סטנט (שאינו מצופה בתרופה) או עורק השד השמאלי (LIMA) הדגימה שכיחות דומה  של תחלואה ותמותה וכן שיעור השרדות דומה במשך שנתיים (O’Keefe, Circulation, 1999). לציין שפחות פרוצדורות חוזרות נדרשו בחולים שעברו ניתוח של LIMA to LAD. בחולים עם היצרות ב- LAD פרוקסימלי, שיעור נמוך יותר של התערבות חוזרת נרשם בחולים שעברו ניתוח מעקף כנ”ל בהשוואה לסטנט (2003Rodriguez, (.

ירידה משמעותית בשיעור היצרות חוזרת והתערבות חוזרת  דווח לאחר שימוש בסטנט מצופה בתרופה  Drug eluting stents)). ביצוע PCI לעורק ה- LAD הפרוקסימלי הינה פרוצדורה מקובלת במרבית מעבדות הצנתורים. ניתוח מעקף לעורק זה מתבצע בד”כ ללא שימוש במכונת לב ריאה (OPCAB).

בעיקרון, הפניית חולים לניתוח בוצעה בעבודה זו ע”ס הקריטריונים הבאים:

מחלות נלוות כמו סכרת או אי”ס כליות, היצרות בתוך הסטנט או תרומבוזיס בעורק הכלילי, עורק כלילי מסויד, היצרות ארוכה (מעל 20 מ”מ), עורק מפותל או ביפורקציה עם עורק דיאגונלי גדול או חסימה שלמה של העורק. בנוסף, חולים אשר לא ניתן היה לספק להם סייפר מסיבות מנהלתיות או העדפת החולה.

     

ההחלטה לגבי ביצוע ניתוח עם שימוש במכונת לב ריאה או בלב פועם בוצעה תוך כדי הניתוח. לחולים מבוגרים או לאלו עם אאורטה מסויידת או מעורבות מחלה סיסטמית נוספת (אי”ס כליות, כבד, ריאות או PVD) הייתה העדפה לביצוע OPCAB. מאידך, ניתוח עם מכונת לב ריאה בוצע בחולים עם מחלה כלילית דיפוזית הדורשת 4 מעקפים או יותר, או עורק כלילי קטן או אטרומטוטי או מסוייד בצורה קשה.

לציין שהקבוצות (סייפר ו- OPCAB) היו מאוזנות מבחינת מידת מעורבות המחלה הכלילית (/9428 ו- 29/94 חולים בהתאמה) אך מחלה של  3 עורקים טופלו רק ב- 8 חולים מקבוצת הסייפר לעומת 24 חולים בקבוצת ה- OPCAB (p<0.001). על מכשול זה של חוסר התאמה בין הקבוצות בשל מספר עורקים חולים ועורקים שטופלו ניסו המחברים להתגבר בניתוח סטטיסטי בו הכניסו מדד של “רווסקולריזציית אינדקס” (מדד אשר מחשב יחס בין מס’ העורקים שטופלו לעורקים החולים). אנליזה רבת פרמטרים הדגימה שרק טיפול בסייפר וכן אי”ס לב היו גורמי סיכון לאנגינה חוזרת וכן רק PCI היה מנבא להתערבות חוזרת. יש להדגיש שרק 2 מתוך 9 התערבויות חוזרות בקבוצת הסייפר בוצעו לעורק ה- LAD. השאר בוצעו לעורקים שלא טופלו מלכתחילה כך שנראה שהסיבה להתערבות חוזרת היתה רווסקולריזציה לא מלאה בקבוצת הסייפר ולא כשלון של הפרוצדורה.

החוקרים מסכמים ומדגישים את היתרון לניתוח OPCAB בקבוצה שנחקרה, למרות היות החולים בסיכון גבוה יותר. מאידך, התוצאות המוקדמות של סייפר לעורק ה- LAD מעודדות ואם תבוצע רווסקולריזציה מלאה לשאר העורקים אפשר שתהיה ירידה נוספת בתעוקה חוזרת ופחות צורך בהתערבות נוספת בחולים שמטופלים ב- PCI.

למאמר

   

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • האם סוכרת מסוג 2 מעלה את הסיכון לתמותה בחולים עם קרדיומיופתיה היפרטרופית? (Cardiol Res)

    האם סוכרת מסוג 2 מעלה את הסיכון לתמותה בחולים עם קרדיומיופתיה היפרטרופית? (Cardiol Res)

    במאמר שפורסם בכתב העת Cardiology Research מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי סוכרת מסוג 2 מלווה בסיכון מוגבר לתחלואה ותמותה בחולים עם קרדיומיופתיה היפרטרופית. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי שיעורי התמותה של חולים עם קרדיומיופתיה היפרטרופית ירדו בין השנים 1999 עד 2020. גורמי הסיכון למוות לבבי פתאומי עודכנו בקווים המנחים מטעם ה-AHC/ACCF […]

  • היעילות של חסמי ביתא ומעכבי ACE בחולים עם קרדיומיופתיה מורחבת לא-איסכמית (Cardiol Res)

    היעילות של חסמי ביתא ומעכבי ACE בחולים עם קרדיומיופתיה מורחבת לא-איסכמית (Cardiol Res)

    במאמר שפורסם בכתב העת Cardiology Research מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, התומכות ביעילות Carvedilol בשיפור קרדיומיופתיה מורחבת לא-איסכמית בהיקף גדול יותר ממעכבי ACE. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קרדיומיופתיה מורחבת לא-איסכמית הינה צורה של אי-ספיקת לב עם פרוגנוזה רעה והטיפול הטוב ביותר בחולים אלו אינו מוגדר היטב. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון באופן שיטתי […]

  • הטיפול בחולים עם מחלת כלי דם כרונית (JAMA)

    הטיפול בחולים עם מחלת כלי דם כרונית (JAMA)

    מגזין הג'ורנאל קלאב המשולב מס' 4:  מאמר שפורסם ב-JAMA מעדכן באשר להנחיות שפורסמו בכתב העת של ה-American Heart Association הכוללות מגוון היבטים בטיפול, כולל אבחון, החלטות לגבי ביצוע התערבות פולשנית לרה-וסקולריזציה, ייעוץ לשינוי אורח חיים, וטיפול תרופתי אופטימלי.

  • הטיפ השבועי עם פרופ' איתמר רז: שימור הכליה בניתוחי לב: תפקידן של חומצות אמינו במניעת אי ספיקת כליות

    הטיפ השבועי עם פרופ' איתמר רז: שימור הכליה בניתוחי לב: תפקידן של חומצות אמינו במניעת אי ספיקת כליות

    שלום וברוכים הבאים לפרק של “טיפ מחדר הרופא”.  היום נדון בנושא חשוב ביותר – כיצד ניתן לשמור על תפקוד הכליה ולהימנע מאי ספיקת כליות אקוטית לאחר ניתוחי לב. מחקרים חדשים מצביעים על כך שחומצות אמינו עשויות לשחק תפקיד חשוב במניעת אי ספיקת כליות כתוצאה מניתוחי לב. בפרק הזה נבחן את המנגנונים הפועלים, נדון בתוצאות המחקרים, […]

  • בינה מלאכותית עשויה לסייע באבחנה של קרדיומיופתיה בנשים הרות (Nature Medicine)

    בינה מלאכותית עשויה לסייע באבחנה של קרדיומיופתיה בנשים הרות (Nature Medicine)

    בדיקת סקר בהנחיית בינה מלאכותית בעזרת סטתוסקופ דיגיטאלי הכפילה את שיעורי אבחנת הפרעה בתפקוד סיסטולי של חדר שמאל בנשים הרות ולאחר-לידה בניגריה, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת Nature Medicine. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קרדיומיופתיה בזמן היריון ולאחר-לידה הינה מחלה מאתגרת לאבחון עקב תסמינים החופפים עם שינויים תקינים בהיריון. בדיקות סקר בהנחיית בינה […]

  • טיפול ב-Hydroxychloroquine עשוי להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם בחולי לופוס (JAMA Netw Open)

    טיפול ב-Hydroxychloroquine עשוי להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם בחולי לופוס (JAMA Netw Open)

    טיפול ב- Hydroxychloroquine מלווה בסיכון מופחת לאוטם לבבי, אירוע מוחי ואירועים תרומבואמבוליים אחרים בחולים עם אבחנה של לופוס, השפעה מגנה זו פוחתת לאחר הפסקת הטיפול התרופתי, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. מטרת המחקר הייתה לבחון את הקשר בין חשיפה ל- Hydroxychloroquine ובין הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים בחולי לופוס. מדגם המחקר כלל 52,883 […]

  • שינויים חריגים בקצב הלב מלווים בסיכון מוגבר לתמותה בחולי סוכרת (מתוך כנס ה-EASD)

    שינויים חריגים בקצב הלב מלווים בסיכון מוגבר לתמותה בחולי סוכרת (מתוך כנס ה-EASD)

    הפרעה בשונות היומית בקצב הלב מלווה בסיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים ותמותה מכל-סיבה בחולים עם סוכרת רבת-שנים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-European Association for the Study of Diabetes. החוקרים בחנו את הנתונים אודות 349 חולים עם סוכרת מסוג 2 (81%) או מסוג 1 ממחקר CHAMPION; כמחציתם היו נשים ובגיל ממוצע […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה