הטיפול בתא לחץ – מה הלחץ ?…

הטיפול בתא לחץ והשימוש ברפואה היפרברית כבר נסקר והוצג לאחרונה באתר על ידי ד”ר יהודה מלמד, מנהל היחידה בבי”ח רמב”ם, אלישע  בחיפה.

על עקרונות הרפואה ההיפברבית – תוכלו לעיין על ידי הקלקה כאן, ועל השימוש בתא לחץ בטיפול משולב בפצעים קשיי ריפוי – כאן.

אנו יצאנו לביקור בבי”ח אלישע. בשיחה שקיימנו עם ד”ר מלמד, המובאת כאן על רקע מצגת, ניתן לעיין בשקפים ולהאזין להסברים ולשאלות/תשובות שניתנו במהלך השיחה. (קבלו התנצלותנו מראש על איכות הקול..).

ובכן, אם נתמקד בבעיית הפצעים קשיי הריפוי, הנפוצה בעיקר בקרב חולים סוכרתיים המפתחים כיב סוכרתי בכף הרגל, נראה שלשיטת תא הלחץ עשויים להיות יתרונות רבים. נזכירכם כי לפני מס’ חודשים הצגנו כתבת תחקיר שבה דיווחנו על הפעילות במרפאתו של ד”ר שוראקי וד”ר דיין בבני ברק, שבה מטופלים מאות מטופלים עם כיבי סוכרתיים בכף הרגל (ואשר לפי התחקיר רבים מהם עמדו בפני קטיעה במסגרת מהלך הטיפול שניתן להם במערכת הציבורית).

במסגרת ובעקבות כתבה זו עלתה השאלה האם המערכת הציבורית “לא ממהרת” מידי לחתוך (תרתי משמע…) ? 

הטיפול בתא לחץ מאושר כיום בסל הבריאות למגוון של התוויות. ההתויות נחלקות לשתיים: טיפול דחוף (בעיקר על רקע תסחיפים ותאונות צלילה), וטיפול אלקטיבי.

ביו הטיפולים האלקטיביים המאושרים בסל ישנה התייחסות לפצעים קשיי ריפוי על רקע סוכרת אשר לא הגיבו לטיפול מקובל במשך חודשיים.

ההתויות הנ”ל מאושרות ונכללות מזה שנים רבות בסל הבריאות. על רקע זה הוקמו תא הלחץ בחיפה בבי”ח אלישע, ואף נוסף לו תא לחץ במסגרת בי”ח אסף הרופא.

אלא מה ? אם עד לפני תקופה לא ארוכה, הפעילות בתא הלחץ הייתה עניפה וחולים רבים הופנו לטיפול, בעיקר על רקע כיב סוכרתי ברגל, הרי שלאחרונה חש ד”ר מלמד האטה משמעותית בהפניית החולים. עד כדי כך, שהיה צורך להעביר את היחידה שבניהולו לפעול בחצי משרה. 

אנליזות כלכליות שבחנו את יעילות הטיפול בתא לחץ מצאו אותו דווקא כחוסך עלויות, בהשוואה לכריתת כף רגל. עבודה שבוצעה בשנת 1998 ע”י ד”ר עידו כץ וד”ר צביה בר-און , בהנחיית פרופ’ צבי אדר מצאה שבהשוואה לכריתה, הטיפול בתא לחץ חוסך קרוב לכחצי מיליון ש”ח (!) לחולה אחד.

בעבודה חושב שעלות הטיפול בתא לחץ למקרה אחד הוא כ- 60,000 ש”ח (מהם 42,000 תעריף הטיפולים בתא לחץ,ועוד כ-16,000 ש”ח עלויות פרטיות כמו הגעה ואובדן ימי עבודה). לעומת זאת, עלות הקטיעה מסתכמת בכ-900,000 ש”ח (מהם כ-600,000 ש”ח עלויות רפואיות החלות ישירות על הקופות, ועוד כ-300,000 על הפרט , בעיקר ירידה בתפוקה). מכיוון ששיעור ההצלחה בטיפול בתא לחץ, היינו מניעה של כריתה,  שנלקח בחשבון בעבודה היה 57% , הרי שהעלות המשוקללת בטיפול בתא לחץ נמוכה מעלות הכריתה בכחצי מיליון ש”ח.

אם כך, מה הרקע והרציונל להגביל או למנוע ממטופלים מתאימים לקבל לטיפול בתא לחץ ? גם לד”ר מלמד התשובה אינה ברורה.

ניסינו לקבל תגובות מקופות החולים. מכללית נמסר שאין כל מניעה או הגבלה לטיפול בתא לחץ. טרם הגיעו תגובות נוספות.

קוראים הבקיאים בתחום ושלהם ידע ועניין בנושא המעוניים להגיב ולהתייחס, מוזמנים לעשות זאת על ידי “כתוב תגובה”.

למי מכם המעוניינים במידע נוסף או ליצור קשר עם ד”ר מלמד – יכולים לעשות זאת באמצעות טלפון או מייל לפרטים הבאים:

לטלפונים 04-8377851   04-8377812 , דואר:  לרח’ יאיר כץ 12 חיפה.

ואפשר כמובן גם בדואר האלקטרוני hbomed@netvision.net.il 

  

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה