אלרגיה

האם חסמי חומצה עדיפים על חסמי תעלות מימן לטיפול בדלקת וושט ארוזיבית? (Therapeutics Advances in Gastroenterology)

בעוד שמרבית חסמי חומצה ממשפחת PCAB (או Potassium-Competitive Acid Blockers) הדגימו שיעורי ריפוי גבוהים יותר מחסמי תעלות מימן (Proton Pump Inhibitors) בחולים עם דלקת וושט ארוזיבית, שני התכשירים עדיפים על פלסבו, כך עולה מתוצאות מטה-אנליזה שפורסמו בכתב העת Therapeutics Advances in Gastroenterology.

החוקרים ערכו חיפוש במאגרי נתונים עד 31 במאי, 2023, לזיהוי מחקרים אקראיים ומבוקרים להערכת PCAB ו-PPI לטיפול בדלקת וושט ארוזיבית. הם כללו 34 מחקרים בסקירה שיטתית ומטה-אנליזה להשוואת יעילות שתי משפחות התרופות באוכלוסיית חולים זו.

המחקרים כללו 25,054 חולים עם דלקת וושט ארוזיבית והטיפולים כללו מינונים סטנדרטיים או מינונים כפולים של PCAB, PPI, או פלסבו. החוקרים השוו את שיעורי הריפוי לאחר ארבעה ושמונה שבועות.

מניתוח הנתונים עלה כי הן PCAB והן PPI הדגימו שיעורי ריפוי טובים יותר מפלסבו לאחר ארבעה שבועות ולאחר שמונה שבועות. הממצאים נותרו על-כנם בניתוח לפי תתי-קבוצות של חולים עם דלקת וושט ארוזיבית חמורה וללא דלקת חמורה בשתי נקודות הזמן. עם מרבית הטיפולים, שיעורי הריפוי לאחר שמונה שבועות היו גבוהים יותר משמעותית לעומת התוצאות לאחר ארבעה שבועות.

ממצאי המחקר מעידים כי Ilaprazole במינון 10 מ”ג ביום הדגים את שיעורי הריפוי הטובים ביותר (SUCRA = 89.3) לאחר ארבעה שבועות, לאחריו היו Vonoprazan במינון 40 מ”ג פעם ביום (SUCRA 86.7). לאחר שמונה שבועות, Keverprazan במינון 20 מ”ג פעם ביום השיג את התוצאות הטובות ביותר (SUCRA 84.7) ולאחריו Ilaprazoke במינון 10 מ”ג (SUCRA 82.0).

מניתוח לפי תתי-קבוצות עלה כי שיעורי ריפוי היו גבוהים יותר עם מרבית PCAB לעומת PPI, בפרט בחולים עם דלקת ארוזיבית של הוושט בדרגה חמורה. Keverprazan במינון 20 מ”ג הדגים את שיעורי הריפוי הגבוהים ביותר לאחר שמונה שבועות, הן באלו עם דלקת חמורה והן באלו עם דלקת לא חמורה, כאשר Vonoprazan במינון 40 מ”ג ביום הדגים שיעורי ריפוי יחסית גבוהים יותר לאחר ארבעה שבועות.

ממצאי המחקר מעידים כי מרבית התרופות ממשפחת PCAB הדגימו שיעורי ריפוי גבוהים יותר מ-PPI, בפרט בחולים עם דלקת וושט ארוזיבית בדרגה חמורה. נתונים אלו עשויים לסייע בתהליכי קבלת החלטות לטיפול בעתיד אך דרושים מחקרים אקראיים ומבוקרים באיכות גבוהה לאישור הממצאים.

Therapeutics Advances in Gastroenterology, Aug 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה