אלרגיה

סיכון גבוה פי שש להתקף לב בזמן מחלת שפעת (מתוך כנס ה-European Congress of Clinical Microbiology & Infectious Diseases)

בחולים שחלו בשפעת סיכון גבוה פי שש להתקף לב במהלך השבוע הראשון למחלה, בהשוואה לשנה שקדמה או בשנה שלאחר הזיהום הנגיפי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שהוצגו במהלך כנס ה-European Congress of Clinical Microbiology & Infectious Diseases.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הקשר בין שפעת ובין התקפי לב נובע מהיכולת של הנגיף להביא לעליה בצמיגות או קרישיות הדם. שילוב קרישיות-יתר עם תהליכי דלקת עקב התגובה החיסונית של הגוף, עשוי להחליט נגעים טרשתיים בעורקים וקרע של הנגע הטרשתי מוביל ליצירת קריש דם והתקף לב.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין זיהום בשפעת ובין הסיכון להתקף לב. החוקרים התבססו על תוצאות בדיקות מ-16 מעבדות ברחבי הולנד (אלו מכסות כ-40% מאוכלוסיית הולנד), ביחד עם נתוני תמותה ואשפוזים.  הם מסבירים כי בהולנד בדיקות ואבחנה של שפעת לרוב מבוצעות בבית חולים, לכן החולים שנכללו במחקר היו אלו עם מחלה חמורה.

המעבדות אישרו 26,221 מקרים של שפעת בין 2008 ו-2019. מבין אלו עם שפעת, 401 חולים אובחנו עם לפחות אוטם לבבי אחד בתוך שנה מאבחנת שפעת (419 מקרי שפעת בסך הכול).

מבין 419 מקרי שפעת אלו, 25 מקרים אירעו בשבוע הראשון לאחר אבחנת שפעת, 217 במהלך השנה הראשונה לאחר אבחנת הזיהום הנגיפי ו-177 תועדו בשנה שלאחר אבחנת שפעת.

כשליש מהחולין (139 מבין 401 חולים) הלכו לעולמם מכל-סיבה בתוך שנה מאבחנה של שפעת.

החוקרים חישבו כי בקרב המשתתפים במחקר תועד סיכון גבוה פי 6.16 להתקף לב בשבוע שלאחר אבחנה של שפעת, בהשוואה לסיכון לאירוע לבבי בשנה שקדמה לזיהום הנגיפי או בשנה שלאחר אבחנה של שפעת. במחקר קודם מקנדה נמצא כי חולים שחלו בשפעת היו בסיכון גבוה פי 6.05 להתקף לב באותו שבוע.

עם זאת, כאשר החוקרים מהולנד הוציאו מניתוח הנתונים מקרי תמותה מחות לבית החולים, כפי שעשו החוקרים מקנדה, הסיכון היה הרבה יותר נמוך, אם כי עדיין משמעותי – סיכון גבוה פי 2.42 להתקף לב בשבוע הראשון לאחר האבחנה של שפעת, במקום סיכון גבוה פי 6.16.

ההסבר להבדלים בתוצאות נובע מכך שבדיקה לשפע מחוץ לבית החולים אינה מבוצעת בשכיחות גבהה בהולנד כפי שמבוצעת בקנדה.

ממצאי המחקר מצטרפים לבסיס העדויות בספרות הרפואית המעיד כי שפעת אינה גורמת רק לאי-נוחות זמנית לפרק זמן קצר, אלא עשויה להביא להשלכות משמעותיות. יתרה מזאת, נתונים אלו תומכים בחיוניות הקפדה על חיסונים כנגד הזיהום הנגיפי.

מתוך כנס ה-European Congress of Clinical Microbiology & Infectious Diseases

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה