אלרגיה

חסך שינה בילדים עלולה לפגוע בהתפתחות הילד (Lancet Child & Adolescent Health)

בקרב ילדים בגיל בית-ספר יסודי הנוהגים לישון מספר שעות נמוך מהמומלץ בכל לילה ניתן לזהות הבדלים משמעותיים באזורים במוח האחראיים לתפקודי זיכרון, אינטליגנציה ותחושת רווחה, בהשוואה לאלו הנוהגים לישון מספר שעות הולם לגילם, כך עולה מנתונים חדשים מארצות הברית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי גיל ההתבגרות המוקדמת הינה תקופה קריטית להתפתחות נוירו-קוגניטיבית.

מחקר Adolescent Brain Cognitive Development כלל למעלה מ-8,300 ילדים בגילאי 9-10 שנים והחוקרים אספו נתונים אודות תוצאות בדיקות MRI, רשומות רפואיות וסקרים שהשלימו המשתתפים וההורים שלהם בעת הגיוס למחקר ובביקור מעקב לאחר שנתיים בהיותם בגילאי 11-12 שנים.

בקרב ילדים שישנו פחות מ-9 שעות בלילה תועדה ירידה בכמות החומר האפור או נפח קטן יותר באזורים במוח האחראיים לתפקודי קשב, זיכרון ושליטה בדחפים, בהשוואה לאלו עם הרגלי שינה בריאים, הבדלים אשר נותרו לאחר שנתיים.

בקרב משתתפים עם שינה מספקת תועדה נטייה להפחתת כמות שעות השינה בלילה לאורך שנתיים, מגמה תקינה במעבר לגיל ההתבגרות, בעוד שדפוסי השינה של ילדים עם שינה לא-מספקת לא השתנו בצורה משמעותית לאורך השנים.

ילדים בדורות האחרונים מדווחים לעיתים קרובות על שינה במשך פחות מ-9-12 שעות בלילה כפי שמומלץ בהנחיות לילדים בגילאי 6-12 שנים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי במחקר שנערך לאורך שנתיים נמצא כי שינה לא-מספקת בילדים מלווה בסיכון מוגבר להפרעות פסיכיאטריות, כולל דיכאון, חרדה והתנהגות אימפולסיבית, כמו גם קשיים קוגניטיביים עם זיכרון, פתרון בעיות וקבלת החלטות.

 

Lancet Child & Adolescent Health, July 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה