אלרגיה

מרווח קצר יותר בין מחזורי ווסת מנבא תסמיני מנופאוזה חמורים יותר (Menopause)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Menopause עולה כי משך מחזורי הווסת בגיל הפוריות עשוי לסייע בחיזוי חומרת תסמיני מנופאוזה. מהנתונים עולה כי בנשים עם מחזורי ווסת של עד 25 ימים תועדו יותר תסמינים סומאטיים ופסיכולוגיים של מנופאוזה והן נכנסו למנופאוזה מוקדם יותר, בהשוואה לנשים עם מחזורי ווסת כל 26-34 ימים.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הקשר בין משך המחזור החודשי ובין תסמיני מנופאוזה במדגם שכלל 634 נשים מפרויקט Project Viva – מדגם גדול של זוגות אם-צאצא במזרח מסצ’וסטס, הנשים דיווחו על משך מחזור הווסת בעת הגיוס, אשר היה בשלב מוקדם של היריון, ודיווחו על כלל תסמיני מנופאוזה ותסמיני מנופאוזה ספציפיים בגיל העמידה לפי מדד Menopause Rating Scale, וכן מסרו מידע אודות גילן בעת מנופאוזה טבעית. הגיל החציוני בעת גיוס למחקר עמד על 33.3 שנין וחציון מדד מסת גוף טרם ההיריון עמד על 23.3 ק”ג למטר בריבוע.

מהתוצאות עולה קשר בין משך המחזור החודשי ובין תסמיני מנופאוזה לאחר תקנון לגיל, מדד מסת גוף לפני היריון, מוצא/גזע, רמת השכלה וולדנות. בהשוואה לנשים עם משך מחזור ווסת תקין של 26-34 ימים, באלו עם מחזורי ווסת קצרים יותר תועד מדד MRS גבוה יותר בגיל העמידה. קשר זה נבע מתסמינים סומאטיים ופסיכולוגיים.

באופן ספציפי, החוקרים כותבים כי בנשים עם מחזורי ווסת קצרים תועד סיכוי גבוה יותר לדווח על בעיות שינה (יחס סיכויים של 1.92, רווח בר-סמך 95% של 1.1-3.37), אי-נוחות לבבית (יחס סיכויים של 1.68

רווח בר-סמך 95% של 1.03-2.73) ותסמיני מצב רוח דיכאוני (יחס סיכויים של 1.85, רווח בר-סמך 95% של 1.16-2.96) בגיל העמידה, בהשוואה לנשים עם משך תקין של מחזורי ווסת של 26-34 ימים.

החוקרים אישרו עוד את הקשר בין משך מחזורי ווסת ובין תסמיני דיכאון על-סמך שאלון Patient Health Questionnaire-9, אותו השלימו הנשים בגיל העמידה והממצאים נותרו מובהקים סטטיסטית גם לאחר תקנון להיסטוריה של דכאון. הם מדווחים כי לא זוהה קשר בנשים עם מחזור ווסת ארוכים, גם לאחר תקנון דומה.

עוד עולה מהנתונים כי בנשים שהגיעו למנופאוזה עד הביקור בגיל העמידה, באלו עם מחזורי ווסת קצרים תועד גיל צעיר יותר בעת מנופאוזה טבעית, בהשוואה לנשים עם מרווח תקין או ארוך מהרגיל בין מחזורי ווסת (יחס סיכון של 1.67, רווח בר-סמך 95% של 1.11-2.51).

החוקרים מסכמים וכותבים כי מצאים אלו מצטרפים לעדויות האפידמיולוגיות הקיימות אודות הקשר בין משך מחזורי ווסת ובין המצב הבריאותי של נשים.

 

Menopause, 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה