אלרגיה

טיפול במשאפי סטרואידים מלווה בשיפור מתון בתפקוד הריאתי של ילדים שנולדו מוקדם (מתוך כנס ERS)

אסתמה

מנתונים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-European Respiratory Society עולה כי בקרב ילדים שנולדו פגים, טיפול ב-Fluticasone Propionate למשך 12 שבועות הוביל לשיפור מתון בתפקוד הריאתי.

החוקרים השלימו מחקר כפל-סמיות, אקראי, שכלל 170 ילדים בגילאי 6-12 שנים אשר נולדו לפני שבוע 32 להיריון בפרת’, אוסטרליה. בתחילת המחקר, כל המשתתפים השלימו שאלון ותבחין עורי. עוד הושלמו הערכה FeNO (או Fractional Exhaled Nitric Oxide), אוסילומטריה ותפקודי ריאות לפני ואחרי מתן Salbutamol במינון 400 מק”ג להערכת תגובה למרחיבי סמפונות. המשתתפים חולקו באקראי לטיפול במשאפי קורטיקוסטרואידים או פלסבו, אשר ניתנו פעמיים ביום למשך 12 שבועות.

למעלה מרבע מהחולים בשתי הקבוצות אובחנו עם BPD (או Bronchopulmonary Dysplasia), הגיל הממוצע עמד על 10 שנים, הגיל הממוצע בלידה עמד על כ-28 שבועות.

מאחר והמחקר נערך בתקופת מגפת הקורונה, 17 משתתפים בזרוע הטיפול ו-14 בזרוע הפלסבו הפסיקו את המחקר, כך שנותרו 139 חולים שהשלימו את המחקר: 70 משתתפים בזרוע ההתערבות ו-69 משתתפים בזרוע הפלסבו.

טיפול ב-Fluticasone Propionate הוביל לשיפור מדדי FEV1 ויחס FEV1:FVC מתחילת המחקר עד לאחר 12 שבועות, עם אחוז שינוי של 5.93% לעומת 1.75% עם פלסבו ו-3.69% לעומת 0.79%- עם פלסבו, בהתאמה. החוקרים מדווחים עוד על אחוז השינוי ב-FeNO מתחילת המחקר (-4.92 ppb לעומת 0.11 ppb) והיקף התגובה של FEV1 (2.16- לעומת 0.97) ו-FVC (0.72- לעומת 0.38) עם Fluticasone Propionate לעומת פלסבו.

מהנתונים עולה כי ב-21.3% מהמטופלים במשאפי סטרואידים תועד שיפור משמעותי קלינית במדד FEV1. מניתוח חד-משתני עלה כי תגובה למרחיבי סמפונות בביקור האשון הינה גורם מנבא של השינוי במדד FEV1, כאשר תגובה של מעל 12% זיהתה את המשתתפים בהם צפויה תגובה מוגברת לטיפול במשאפי קורטיקוסטרואידים (1.86- לעומת 1.18-, p<0.001).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי טיפול במשאפי קורטיקוסטרואידים עשוי להביא לשיפור מתון בתפקוד הריאתי בילדים שנולדו פגים, אך ייתכן כי ישנה תת-קבוצה בה הטיפול עשוי להיות די יעיל. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לנבא אילו ילדים צפויים לתגובה המשמעותית ביותר לטיפול.

 

מתוך כנס ERS

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה