אלרגיה

מומחים דנים במינונים המתאימים לטיפול בנוגד-קרישה למניעת תרומבואמבוליזם ורידי בחולים עם COVID-19 (מתוך MedPage Today)

ישנן עדויות שאלות רבות אודות הטיפול ההולם בנוגדי-קרישה למניעת תרומבואמבוליזם ורידי בחולים עם COVID-19, כולל שאלות הנוגעות לצורך בהמשך טיפול לאחר השחרור לביתם או מתן טיפול נוגד-טסיות. מאחר ואין עוד עדויות ממחקרים אקראיים ומבוקרים בנושא, שאלות אלו נותרו לפתחו של צוות מומחים שקיבל החלטות על-בסיס עדויות תצפיתיות וקדם-קליניות בלבד.

מטה-אנליזה אשר צוטטה פעמים רבות דיווחה על היארעות משוערת של 17% אירועי תרומבואמבוליזם ורידי לאורך 47 מחקרים בחולים מאושפזים עם COVID-19 אשר קיבלו לרוב טיפול סטנדרטי למניעת קרישיות-יתר. עם זאת, לא ניתן גם להתעלם מהשיעור הגבוה (7.8%) של אירועי דמם במטה האנליזה.

אל מול הסיכון לדימום עולה השאלה אם מתן מינונים מוגברים של נוגדי-קרישה מתאימה בחולים אלו. אחת המומחיות בתחום מסבירה כי במרכז הרפואי בה היא עובדת ניתן טיפול מונע במינון ביניים במחלקות וביחידות טיפול נמרץ, אם כי הצעד הסביר ביותר או הגדלת המינון ממינון סטנדרטי למינון ביניים בחולים ביחידות טיפול נמרץ, בהם התועלת גדולה יותר ומאזן בטיחות-תועלת הוא טוב יותר.

מטה האנליזה שפורסמה בכתב העת CHEST הצביעה על שיעור תרומבואמבוליזם ורידי של 7.1% במחלקות פנימיות, אך שיעור של 27.9% ביחידות טיפול נמרץ, בעוד ששיעורי דמם מג’ורי עמדו על 4.4% בכלל החולים.

מצד שני, מנתונים ממאגר מטעם איגוד הלב האמריקאי עלה כי שיעורי פקקת ורידים עמוקים או תסחיף ריאתי נמוכים מ-4%. חשוב מכך, מרבית האירועים התרומבוטיים שדווחו לא היו מסכני חיים.

ללא תלות בסיכון, אין עדויות מוצקות המעידות כי מתן תוספת נוגד-קרישה צפויה לסייע במקרים אלו.

חלק מהנתונים התצפיתיים ומחקר HESACOVID הקטן הציעו מתן מינון טיפולי מלא הציעו מתן מינון טיפולי מלא, אך גישה זו לא נתמכה בשלושה מחקרים אקראיים גדולים, כאשר כולם הפסיקו את הטיפול במינון תרפואיטי בחולים ביחידות טיפול נמרץ בשל העדר הוכחות לתועלת בהפחתת תמיכה באיברים ורמזים לסיכון עם הטיפול.

נתונים נוספים מתפרסמים בנושא זה, כאשר 4 מבין 75 מחקרים להערכת טיפול אנטי-תרומבוטי בוחנים מינו ביניים של LMWH (Low Molecular Weight Heparin) או UFH (Unfractionated Heparin) ביחידות טיפול נמרץ.

במחקר INSPIRATION משלימים חוקרים השוואה בין מינון מונע סטנדרטי או מינון ביניים בחולים עם COVID-19 ביחידות טיפול נמרץ. עד לפרסום הממצאים לא צפויה תשובה חד-משמעית בנושא.

שאלה נוספת נוגעת למקומו של טיפול נוגד-קרישה לאחר שחרור החולים מאשפוז, כאשר מעדויות עולה כי חולים עם COVID-19 בסיכון גבוה יותר מחולים אחרים לאירועי קרישיות-יתר. במחקר שכלל קרוב ל-5,000 חולים, 1.55% פיתחו תרומבואמבוליזם ורידי בתוך 90 ימים מהשחרור מאשפוז בשל COVID-19, עם שיעורי תמותה של 4%. במחקר MARINER, כ-1% מהחולים לאחר-שחרור בקבוצת הפלסבו פיתחו תרומבואמבוליזם ורידי תסמיני או תמותה על-רקע זה.

עם זאת, ממחקר שפורסם לאחרונה מדנמרק לא עלו עדויות התומכות בסיכון תרומבוטי מוגבר לאחר השחרור של חולים עם COVID-19, בהשוואה לחולים שאושפזו מסיבות אחרות, או בהשוואה לחולים היסטוריים עם זיהום בשפעת.

אין מחקרים להערכת התועלת של הארכת טיפול למניעת קרישיות-יתר בחולים שאושפזו בשל COVID-19, אך מטה-אנליזה של מחקרים לפני המגפה הציעה ירידה של 39% בסיכון לתרומבואמבוליזם ורידי בחולים לאחר אשפוז אקוטי, אם כי תועדו תוצאות סותרות במחקרים דוגמת MAGELLAN ו-MARINER. הסיכון לדימום היה גבוה יותר עם טיפול מונע לאחר שחרור, אך הסיכון האבסולוטי היה גבוה רק ב-0.3% במטה האנליזה.

בשלב זה, הנחיות מומחים אינן ממליצות על מתן טיפול מונע לאחר-שחרור בשל COVID-19. מומחים תומכים בקבלת החלטות בכל מקרה לגופו, כאשר יש לקחת בחשבון את גורמי הסיכון של כל חולה לדימום ולקרישיות-יתר.

לידיעה ב-MedPage Today


הערת מערכת:

אתם מומלצים לצפות בדיון בנושא זה בהשתתפות פרופ’ איתמר רז וד”ר דורית בליקשטיין .

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • משטר טיפול הכולל Blinatumomab עשוי לשפר הישרדות בחולי לויקמיה (N Engl J Med)

    משטר טיפול הכולל Blinatumomab עשוי לשפר הישרדות בחולי לויקמיה (N Engl J Med)

    הוספת Blinatumomab (בלינסייטו) לטיפול כימותרפי מיצוק סטנדרטי הובילה להארכת ההישרדות הכוללת של מבוגרים ללא עדות לשארית מחלה מינימאלית עם אבחנה של B-Cell Precursor Acute Lymphoblastic Leukemia, כך עולה מתוצאות מחקר חדש בשלב 3 שפורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine. ברקע למחקר מסבירים המומחים כי Blinatumomab מכוון ל-CD19 על תאי B ומאושר כיום לשימוש […]

  • החשיבות הפרוגנוסטית של סרקופניה בחולים עם לימפומה (Leuk Lymphoma)

    החשיבות הפרוגנוסטית של סרקופניה בחולים עם לימפומה (Leuk Lymphoma)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Leukemia and Lymphoma עולה כי סרקופניה הינה סמן פרוגנוסטי שלילי בחולים עם לימפומה ומלווה בשיעורים נמוכים יותר של הישרדות ללא-התקדמות מחלה ובשיעורי הישרדות כוללים נמוכים יותר בחולים לאחר השתלת מח עצם ובגברים. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ישנן עדויות סותרות אודות הקשר בין סרקופניה ולימפומה. כעת הם ביקשו לבחון את […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי הרחיב את אישור מתן Darzalex Faspro לטיפול במיאלומה (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי הרחיב את אישור מתן Darzalex Faspro לטיפול במיאלומה (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) אישר את הרחבת ההתוויה למתן Darzalex Faspro (או Daratumumab ו-Hyaluronidase-fihj) בשילוב עם Bortezomib, Lenalidomide ו-Dexamethasone כטיפול אינדוקציה ומיצוק בחולים מתאימים להשתלה עם אבחנה חדשה של מיאלומה נפוצה. האישור התקבל לאחר סקירה מועדפת ומבוסס על נתוני יעילות ובטיחות ממחקר PERSEUS בתווית-פתוחה, שכלל 709 חולים מתחת לגיל 70 שנים […]

  • הנציבות האירופית אישרה את Faricimab לטיפול בחסימת וריד רשתית (מתוך הודעת הנציבות האירופית)

    הנציבות האירופית אישרה את Faricimab לטיפול בחסימת וריד רשתית (מתוך הודעת הנציבות האירופית)

    הנציבות האירופית (European Commission) אישרה את הטיפול ב- Faricimabבחולים עם הפרעת ראיה משנית לבצקת מקולארית עקב חסימת וריד רשתית, כך על-פי הודעה לעיתונות מטעם חברת התרופות רוש. מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) אישר את Faricimab לטיפול בבצקת מקולארית לאחר חסימת וריד רשתית במהלך חודש אוקטובר בשנת 2023. דובר של חברת התרופות מסר […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר טיפול אימונותרפי כנגד סרקומה סינוביאלית מתקדמת (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר טיפול אימונותרפי כנגד סרקומה סינוביאלית מתקדמת (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) העניק אישור מואץ ל-Afamitresgene Autoleucel לטיפול בחלק מהמבוגרים עם סרקומה סינוביאלית לא-נתיחה או גרורתית. ההתוויה החדשה נוגעת לחולים שקיבלו בעבר טיפול כימותרפי, נמצאו חיוביים ל-HLA-A*02:01P, HLA-A*02:02P, HLA-A*02:03P, או HLA-A*02:06P ובהם הגידול הדגים ביטוי אנטיגן MAGE-A4. Afamitresgene Autoleucel הינו טיפול אימונותרפי מבוסס תאי T מכוון גנטית ל-MAGE-A4 (או […]

  • יתרונות בדיקות סקר של יילודים לחסר וויטמין B12 (מתוך Pediatrics)

    יתרונות בדיקות סקר של יילודים לחסר וויטמין B12 (מתוך Pediatrics)

    בדיקות סקר של יילודים לחסר וויטמין B12 עשויות להוביל לירידה של פי ארבע בסיכויי להתפתחות חסר תסמיני של הוויטמין בשנה הראשונה לחייהם, בהשוואה ליילודים שלא עברו בדיקות סקר אלו, כך עולה מתוצאות מחקר חדש מגרמניה שפורסמו בכתב העת Pediatrics. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חסר וויטמין B12 עשוי לפגוע בהתפתחות יילודים, אך ההשפעה של בדיקות […]

  • ירידה בסיכון להתפתחות Long COVID מתחילת המגפה (N Engl J Med)

    ירידה בסיכון להתפתחות Long COVID מתחילת המגפה (N Engl J Med)

    הסיכוי להתפתחות Long COVID פחת משמעותית מתחילת המגפה, ממצאים המספקים זיק של תקווה וסימן להתקדמות במאבק כנגד הנגיף, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine. החוקרים כותבים כי הירידה הנ”ל נובעת מהפצת החיסונים ושינויים בנגיף עצמו. במקרים של Long COVID החולים סובלים מתסמינים לאורך חודשים או שנים לאחר הזיהום […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה