אלרגיה

עדות נוספות תומכות בקשר בין זיהום בנגיף הרפס ובין מחלת אלצהיימר (Front Aging Neurosci)

במאמר שפורסם במהלך חודש אוקטובר בכתב העת Frontiers in Aging Neuroscience מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולות עדויות נוספות הקושרות בין זיהום בנגיף הרפס ובין מחלת אלצהיימר.

פרופסור רות יצחקי מאוניברסיטת מנצ’סטר בבריטניה סקרה את המחקר שלה ואת המחקרים של חוקרים אחרים שבחנו את תיאוריית הזיהום הנגיפי ומחלת אלצהיימר. במהלך העשורים האחרונים מחקרים מצאו כי בחולים עם זיהום בנגיף HSV1 (Herpes Simplex Virus 1) קיים סיכון מוגבר לדמנציה וכי תרופות אנטי-ויראליות עשויות להפחית סיכון זה. תוצאות מחקרים עדכניים יותר הציעו כי לא מדובר רק בקשר בין השניים.

מרבית האנשים באוכלוסיה נדבקו בנגיף HSV1 עד גיל 70 שנים. החוקרים מאמינים כי הנגיף יכול לטייל למוח, שם נותר במצב חביוני. רה-אקטיבציה מתרחשת לסירוגין, עקב אירועים דוגמת דיכוי חיסוני, זיהום היקפי ודלקת. מנתונים עולה כי HSV1 עשוי לגרום להצטברות נגעי עמילואיד ביתא ופרופ’ יצחקי ואחרים הוכיחו כי בתרביות תאים נגועים ב-HSV1 זוהו הצטברות חלבוני טאו.

בנוסף, אלל APOE-ε4 מעלה את הסיכון הנ”ל. נגיף HSV1 קיים במוח של נשאי APOE-ε4 ונגיף HSV1 קיים במוחות של נשאי APOE-ε4 בכמחצית מהמקרים של דמנציה.

החוקרים משערים כי הסיכון למחלת אלצהיימר גבוה פי 12 באלו בהם ישנה עדות לנגיף במוח וכן אלל APOE-ε4, בהשוואה לאלו ללא שני אלו. התיאוריה שלהם היא כי בנשאי APOE-ε4, רה-אקטיבציה נפוצה או מזיקה יותר בתאי מוח נגועים ב-HSV1, אשר מצידם, מצטברים ומובילים להתפתחות מחלת אלצהיימר.

במאמרה סוקרת פרופ’ יצחקי שלושה מאמרים מאוד משמעותיים מטייוואן:

·       המחקר הראשון כלל 846 חולים (גיל ממוצע של 62 שנים), עם אבחנה של מעורבות עינית של הרפס זוסטר בשנת 2005, אשר פיתחו דמנציה במהלך חמש השנים הבאות. מבין החולים עם הפגיעה העינית, 4.16% פיתחו דמנציה על-רקע גיל מתקדם, בהשוואה ל-1.65% מהביקורות (יחס סיכון של 2.97 לאחר תקנון לערפלנים ולמאפייני החולים).

·       במחקר השני נכללו 39,205 משתתפים עם הרפס זוסטר, אשר היו במעקב לאורך ממוצע של 6.2 שנים. היארעות דמנציה נבחנה אל מול מספר דומה של ביקורות. יחס הסיכון היה קטן ועמד על 1.11. עם זאת, בחולים עם הרפס זוסטר שטופלו בתרופות אנטי-ויראליות היארעות דמנציה הייתה כמחצית באלו שלא קיבלו טיפול.

·       המחקר השלישי היה הבולט מכולם וכלל 8,362 חולים בגילאי 50 שנים ומעלה, עם אבחנה

חדשה של זיהומי HSV. הסיכון להתפתחות דמנציה על-רקע גיל מתקדם באוכלוסיה זו בתוך עשר שנים היה גבוה פי 2.56, בהשוואה לקבוצת הביקורת.

פרופ’ יצחקי מודעת לכך שממצאי המחקרים הללו עשויים להיות תקפים רק לזיהומי הרפס חמורים, שהם נדירים. באופן אידיאלי, יש לבחון את שיעורי הדמנציה בקרב חולים עם זיהום קל ב-HSV1, כולל פצעי קור או הרפס גניטאלי קל, אך אלו הרבה פחות מתועדות.

Front Aging Neurosci. Published online October 19, 2018

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • צריכת בשר אדום מעובד מלווה בעליה בסיכון לדמנציה (מתוך כנס ה-AAIC)

    צריכת בשר אדום מעובד מלווה בעליה בסיכון לדמנציה (מתוך כנס ה-AAIC)

    בקרב מבוגרים הצורכים כשתי מנות שבועיות של בשר אדום מעובד תועדה עליה של 14% בסיכון לאבחנה של דמנציה, כמו גם הזדקנות קוגניטיבית מואצת, בהשוואה לאלו שצרכו פחות משלוש מנות בשר אדום מעובד בחודש, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו במהלך כנס ה-Alzheimer’s Association International Conference. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ישנן עדויות סותרות באשר לקשר בין […]

  • אסתמה מלווה בסיכון מוגבר למחלת אלצהיימר (J Allergy Clin Immunol)

    אסתמה מלווה בסיכון מוגבר למחלת אלצהיימר (J Allergy Clin Immunol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Allergy and Clinical Immunology עולה כי אסתמה מלווה בסיכון מוגבר להיארעות מחלת אלצהיימר. חוקרים מטאיוואן מצאו כי בחולי אסתמה שיעורים גבוהים יותר של מחלת אלצהיימר ולכן החוקרים מוויסקונסין ביקשו כעת לבחון אם מגמה דומה קיימת בארצות הברית. המחקר כלל מדגם אקראי של 20% מהמטופלים במאגר Medicare בין השנים […]

  • היעילות והבטיחות של Atogepant למניעת מיגרנה (J Headache Pain)

    היעילות והבטיחות של Atogepant למניעת מיגרנה (J Headache Pain)

    במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Headache and Pain מדווחים חוקרים מסין על תוצאות מטה-אנליזה חדשה, מהן עולה כי Atogepant (קיוליפטה) מהווה טיפול יעיל ונסבל היטב למניעת מיגרנה, כולל מיגרנה אפיזודית וכרונית. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון באופן שיטתי את היעילות והבטיחות של Atogepant, אנטגוניסט של CGRP, למניעת מיגרנה על-בסיס תוצאות מחקרים אקראיים ומבוקרים. החוקרים […]

  • תסמינים פסיכולוגיים לאחר זעזוע מוח עלולים לפגוע בהתאוששות של ספורטאים בבתי ספר תיכון (J Neurosurg)

    תסמינים פסיכולוגיים לאחר זעזוע מוח עלולים לפגוע בהתאוששות של ספורטאים בבתי ספר תיכון (J Neurosurg)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Neurosurgery עולה שכיחות גבוהה של תסמינים פסיכולוגיים לאחר זעזוע מוח עקב חבלת ספורט בספורטאים בבתי ספר תיכון ואלו עלולים להאט את ההתאוששות של הצעירים לאחר החבלה. החוקרים בחנו באופן רטרוספקטיבי את הנתונים אודות 431 ספורטאים בבתי ספר תיכון (גילאי 14-18 שנים) שחוו זעזוע מוח על-רקע פעילות ספורט בתקופה […]

  • עדויות חדשות תומכות בתועלת של אג'ובי להקלה על צעירים עם מיגרנה אפיזודית (מתוך הודעת חברת טבע)

    עדויות חדשות תומכות בתועלת של אג'ובי להקלה על צעירים עם מיגרנה אפיזודית (מתוך הודעת חברת טבע)

    מתוצאות מחקר חדש בשלב 3 עולה כי לאג’ובי (Fremanzeumab) יעילות משמעותית בטיפול בילדים ומתבגרים עם מיגרנה אפיזודית, כך על-פי הודעה לעיתונות מטעם חברת טבע המייצרת את התרופה. מחקר SPACE הינו מחקר רב-מרכזי, אקראי, כפל-סמיות, להערכת יעילות אג’ובי, אשר כלל 235 משתתפים בגילאי 6-17 שנים. המחקר ענה על תוצא הסיום העיקרי והדגים יעילות עדיפה של אג’ובי […]

  • שבירת מיתוסים עם פרופ' רז: אבחון, מניעה וטיפול באלצהיימר

    שבירת מיתוסים עם פרופ' רז: אבחון, מניעה וטיפול באלצהיימר

    שלום וברוכים הבאים לפרק של “שבירת מיתוסים”. היום נעסוק באחת המחלות המאתגרות והמורכבות ביותר – אלצהיימר. פרופסור איתמר רז יציג בפנינו את השיטות המתקדמות לאבחון המחלה, על הבעיות באבחון, גורמי סיכון וגנטיקה ועל הדרכים למניעת הידרדרות מהירה כמו גם על טיפולים חדשים הזמינים למטופלים. פרק חשוב ומלא בידע קריטי, הצטרפו אלינו לשיחה מרתקת! בחסות בלתי […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה