אלרגיה

עדויות נוספות תומכות בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם עם הופעת אסתמה בגיל מבוגר (J Am Heart Assoc.)

מניתוח נתוני מחקר Wisconsin Sleep Cohort עולות עדויות נוספות לפיהן בחולים המפתחים אסתמה בגיל 18, או מאוחר יותר, אך לא בגיל צעיר יותר, קיים סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם, כולל תמותה.

במסגרת המחקר אספו החוקרים נתונים במהלך מעקב בן 13.9 שנים אחר 1,269 משתתפים. הגיל הממוצע בעת אבחנת אסתמה בקרב 166 המשתתפים עם אסתמה עמד על 39.5 שנים באלו עם הופעת אסתמה בגיל מבוגר ועל 8.9 שנים באלו עם הופעה מוקדמת של מחלת הריאות.

בחולים עם הופעת אסתמה בגיל מבוגר, בהשוואה לאלו ללא אסתמה, תועדה שכיחות גבוהה יותר של נשים (67% לעומת 44%), מדד מסת גוף גבוה יותר (32.2 לעומת 29.4 ק”ג למטר בריבוע) ונטילת תרופות לאיזון יתר לחץ דם (22% לעומת 13%).

מהנתונים עלה כי בחולים עם הופעת אסתמה בגיל מבוגר נרשמה עליה של פי 1.6 בסיכון לאוטם שריר הלב, אנגינה, אירוע מוחי, רה-וסקולריזציה כלילית, אי-ספיקת לב, או תמותה קרדיווסקולארית, בהשוואה לחולים ללא אסתמה. לא תועדו הבדלים בשיעור אירועים קרדיווסקולאריים בין חולים עם הופעה מוקדמת של אסתמה ומשתתפים ללא אסתמה.

מאחר וההגדרה של הופעה מאוחרת של אסתמה משתנה בספרות הרפואית, בוצעו מספר ניתוחי רגישות לפי ספי הגדרה שונים בין גיל 12 שנים ומעלה ועד גיל 21 שנים ומעלה, כל הניתוחים הדגימו היקף קשר דומה בין הופעה מאוחרת של אסתמה ובין הסיכון למחלות לב וכלי דם.

כאשר החוקרים כללו במודלים מדד של חומרת דום נשימה חסימתי בשינה, בשל האפשרות כי דום נשימה חסימתי בשינה ישמש כערפלן או כמתווך של הקשר בין אסתמה ומחלות לב וכלי דם, חל שינוי מינימאלי בלבד בהיקף הקשר.

ניתוח נוסף לא מצא קשר בין אירועים קרדיווסקולאריים ובין נוכחות מחלת החזר קיבה-וושט, שעות פעילות גופנית בשבוע או שנת הגיוס למחקר.

J Am Heart Assoc. 2016; DOI:10.1161/JAHA.16.003448

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה