אלרגיה

חשיפה במהלך היריון לכימיקאלים בבית עלולים לפגוע בתפקוד הקוגניטיבי בילדים (Environ Res.)

חשיפה במהלך ההיריון לכימיקאלים נפוצים בבית, דוגמת אלו המצויים על כלי בישול, משטחים ומכשירים אלקטרוניים, עשויה להוביל להפרעה בתפקוד הקוגניטיבי ובהתפתחות התנהגותית במהלך הילדות, כך עולה מנתונים חדשים, שפורסמו במהלך חודש ינואר בכתב העת Environmental Research.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי תפקוד ניהולי הוא מרכיב בתפקוד הקוגניטיבי שלא נבחן רבות במחקרים להערכת ההשפעות של רעלנים בסביבה. חשיפה לפני הלידה ל-PBDE (Polybrominated Diphenyl Ethers) ו-PFAS (Perfluoroalkly Substances) נקשרה בעבר עם הפרעות התפתחות, אך אין נתונים רבים אודות ההשפעה על תפקוד ניהולי.

במחקר הנוכחי בחנו החוקרים את הנתונים אודות 256 זוגות אם-ילד במחקר Health Outcomes and Measures of the Environment Study, מחקר עוקבה פרוספקטיבי (2003-2006), להערכת רמות PBDR ו-PFAS בדם האם ותפקוד ניהולי בילדים בגילאי 5-8 שנים.

רמות PBDE ו-PFAS בדם האם נבחנו בשבוע 16 להיריון. תפקוד ניהולי נבחן באמצעות מדד BRIEF (Behavior Rating Inventory of Executive Function).

החוקרים מדווחים כי עליה של פי 10 ב-BDE-153 לוותה בבקר התנהגות גרועה יותר, כאשר מהנתונים עלה סיבוי גבוה יותר ל-BDE-153 מוגבר בנוכחות מדד של 60 ומעלה בהערכת בקרה התנהגותית או תפקוד ניהולי גלובאלי. כל עליה של יחידה אחת ב-PFOS (Perfluorooctane) לוותה בבקרה התנהגותית גרועה יותר, כמו גם תפקוד ניהולי גלובאלי גרוע יותר. עם זאת, לא תואר קשר בין PFOA (Perfluorooctanoate) ובין תפקוד ניהולי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ייתכן קשר בין חשיפה במהלך ההיריון ל-BDE-153 ו-PFOS ובין הפרעות בתפקוד ניהולי בילדים בגיל בית-ספר.

Environ Res. Published online January 28, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה