אלרגיה

ממצאים אקראיים בבדיקת CT חזה מלווים בסיכון מוגבר להתלקחות COPD ותמותה (Thorax)

במאמר שפורסם בכתב העת Thorax מדווחים חוקרים על קורלציה בין ממצאים הדמייתיים אקראיים בבדיקת CT של החזה האופיינים למחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD או Chronic Obstructive Pulmonary Disease) דוגמת אמפיזמה ועיבוי דרכי אוויר ובין התפתחות התלקחות חדה של מחלת ריאות חסימתית כרונית, המובילה לאשפוז או תמותה.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון אם ממצאים אקראיים בבדיקת CT של החזה מנבאים התלקחות עתידית של COPD עם אשפוז או תמותה בעקבותיה.

מדובר במחקר רב-מרכזי, פרוספקטיבי, שכלל כ-6,400 משתתפים שהשלימו בדיקת CT של החזה בהתוויות לא-ריאתיות. החוקרים בחנו ממצאים להערכת חומרת אמפיזמה (בטווח 0-20), עיבוי דרכי אוויר (0-5) וברונכיאקטזיות (0-5). ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין ממצאים בבדיקת CT ובין אשפוזים או תמותה עקב התלקחות COPD.

במהלך חציון מעקב של 4.4 שנים תועדו 338 אירועי COPD. הסיכון להתלקחות עתידית של מחלת הריאות, שהובילה לאשפוז או תמותה, היה גבוה יותר משמעותית במשתתפים עם אמפיזמה חמורה (מדד של 7 נקודות ומעלה) ועיבוי חמור של דרכי האוויר (3 נקודות ומעלה). יחסי הסיכון המקבילים עמדו על 4.6 ו-5.9. לא זוהה קשר בין ברונכיאקטזיות חמורות ובין סיכון מוגבר לסיבוכים (יחס סיכון של 1.5).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על קורלציה מורפולוגית בין מאפייני COPD המזוהים באקראי במהלך בדיקות CT חזה ובין התלקחות עתידית של מחלת הריאות, המובילה לאשפוז או תמותה.

Thorax. 2015;70(8):725-731

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה