אלרגיה

השימוש במכשיר CPAP עשוי להפחית את הסיכון להישנות פרפור פרוזדורים בחולים עם דום נשימה בשינה (JACC Electrophysiol)

השימוש במכשיר CPAP (Continuous Positive Airway Pressure) מלווה בירידה משמעותית בשיעורי פרפור פרוזדורים בחולים עם הישנות פרפור פרוזדורים ודום נשימה חסימתי בשינה, כך עולה מנתונים חדשים, שפורסמו במהלך חודש מרץ בכתב העת JACC: Clinical Electrophysiology.

למעשה, ממטה האנליזה שכללה שבעה מחקרים עם 1,087 משתתפים עם דום נשימה חסימתי בשינה עלה כי חלה ירידה של 42% בסיכון היחסי להישנות פרפור פרוזדורים בחולים שטופלו ב-CPAP. מעניין לציין כי הקשר נותר משמעותי באלו לאחר אבלציה באמצעות צנתר ואלו ללא אבלציה.

החוקרים מציינים כי למרות שדום נשימה חסימתי בשינה הינו גורם סיכון ידוע לפרפור פרוזדורים, אין המלצות להשלים בדיקות סקירה למחלה זו. הם מוסיפים כי למרות שהקשר בין שימוש במכשיר CPAP ובין הפחתת היארעות פרפור פרוזדורים תואר בעבר, ממצאים אלו היו ממחקרים במרכז יחיד עם גדלי מדגם קטנים.

כעת, החוקרים בחנו שבעה מחקרי עוקבה פרוספקטיביים, שפורסמו בין 2003-2013, להשוואת מטופלים במכשיר CPAP (557 משתתפים) לעומת אלו שלא השתמשו במכשיר CPAP (530 משתתפים). מבין מחקרים אלו, בחמישה נכללו חולים עם פרפור פרוזדורים שעברו אבלציה באמצעות צנתר  ושני מחקרים שכללו חולים שלא עברו פרוצדורה זו וקיבלו במקום זאת טיפול תרופתי. חמישה מהמחקרים נערכו בארצות הברית, שני האחרים נערכו בספרד ויפן.

כאשר החוקרים בחנו את כל המשתתפים, בקרב מטופלים במכשיר CPAP תועדו שיעורי הישנות נמוכים משמעותית של פרפור פרוזדורים , בהשוואה לאלו שלא טופלו במכשיר CPAP (סיכון יחסי של 0.58, p<0.001). שיעורים אלו היו כמעט זהים בניתוח לפי תתי קבוצות במטופלים במכשיר CPAP לאחר אבלציה, בהשוואה לאלו שלא טופלו במכשיר CPAP (סיכון יחסי של 0.58, p<0.001). סיכון נמוך משמעותית להישנות פרפור פרוזדורים תואר גם בקרב מטופלים במכשיר CPAP שלא עברו אבלציה (סיכון יחסי של 0.58, p=0.03).

מניתוח הנתונים עלה כי לאף מחקר לא הייתה השפעה דומיננטית על תוצאות הסקירה. לאחר הוצאת מחקר אחד כל פעם מניתוח הנתונים, הסיכון היחסי לפרפור פרוזדורים נע בין 0.55-0.59. גם כאשר הוציאו מניתוח הנתונים את המחקר הגדול ביותר (640 משתתפים), הסיכון היחסי עדיין עמד על 0.55.

לא תואר קשר בין אף אחד מהמשתנים שנבחנו ובין הישנות פרפור פרוזדורים, כולל גיל, מין ומדד מסת גוף ונוכחות יתר לחץ דם, סוכרת, מחלת עורקים כלילית.

לאור הירידה של 42% בסיכון שתועדה במחקר הנוכחי, החוקרים ממליצים לשקול לעדכן את הקווים המנחים לטיפול בפרפור פרוזדורים.

JACC Electrophysiol 2015; 1:41-51

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה