אלרגיה

עישון עשוי להגדיל את הסיכון לכאבי מחזור (Tobacco Control)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Tobacco Control עולה כי הסיכון הגבוה ביותר לכאבים כרוניים עזים במהלך מחזור תועד בבנות המתחילות לעשן מגיל 13 שנים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים מצאו כי עישון עשוי להגדיל את הסיכון לכאבים עזים במהלך מחזור הווסת, אך הנתונים בנושא לא היו חד-משמעיים. במסגרת המחקר הנוכחי הם עקבו אחר כ-9,000 משתתפות שסבלו מכאבי מחזור ומצאו כי התחלת עישון בגיל צעיר מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות כאבי מחזור כרוניים.

בתחילת המחקר, בשנת 1996, מדגם המחקר כלל 14,427 נשים ממחקר Australian Longitudinal Study on Women’s Health משנים 1973-1978, מדגם מייצג של אוכלוסיית אוסטרליה, שכלל משתתפות בגילאי 18-23 שנים. המשתתפות מילאו שאלונים כל 3-4 שנים, כאשר האחרון בהם נערך בשנת 2012.

במחקר הנוכחי בחנו החוקרים את הנתונים אודות תת-קבוצה של נשים שדיווחו על כאבי מחזור בלפחות שלושה סקרים, החל מסקר משנת 2000. באותה עת, 24.5% מהנשים דיווחו על כאבי מחזור ו-26.4% היו מעשנות פעילות. בנוסף, 7.3% דיווחו על התחלת עישון לפני גיל 13 שנים, 14% דיווחו על עישון לפני גיל 14-15 שנים ו-8.2% עישנו לפני מחזור הווסת הראשון.

כ-60% מהנשים דיווחו על תסמינים בנקודת זמן מסוימת במהלך המעקב. הם סיווגו את הנשים לארבע קבוצות לפי סוג ומשך הכאב. באלו שלא עישנו תועדו תסמינים מעטים אם בכלל (42%), באלו שהחלו לעשן בגיל מאוחר (11%) תועדה שכיחות מוגברת של כאבי מחזור, עם עליה מ-15% לכמעט 70%. 14% מהנשים סבלו מכאבי מחזורי כרוניים.

השכיחות של כאבי מחזור הייתה מעט גבוהה יותר במעשנות בהווה (29%) בהשוואה ללא מעשנות (23%) ובמעשנות תועד סיכוי גבוה יותר לכאבים עזים שנמשכו למעלה מיומיים.

בהשוואה לאלו שלא עישנו מעולם, במעשנות לשעבר נרשמה עליה של 33% בסיכון לתסמינים כרוניים ובמעשנות פעילות נרשמה עליה של 41% בסיכון הנ”ל.

מעניין לציין כי בנשים שהחלו לעשן לפני גיל 13 שנים נרשמה עליה של 59% בסיכון לאחר תקנון לגורמים שונים.

ממצאים אלו עולים בקנה אחד עם מחקרים קודמים שקשרו בין עישון ובין הסיכון לכאבי מחזור וחומרת כאבי מחזור. בנשים שהחלו לעשן בגיל צעיר ייתכן כי משך העישון היה ארוך יותר עם עליה בסיכון לכאבי מחזור. בנשים שהפסיקו לעשן תועד סיכון נמוך יותר להופעת כאבי מחזור כרוניים או הופעה מאוחרת של כאבי מחזור.

למרות שהמנגנון המדויק הקושר בין עישון וכאבי מחזור אינו ידוע, עלו מספר תיאוריות הקושרות בין השניים, כאשר ידוע כי עישון מוביל לכיווץ כלי דם, העשוי בתורו להוביל להופעת כאב.

מהמחקר עולה עוד סיכון מוגבר בנשים מובטלות, באלו עם מחזור ווסת ראשון בגיל צעיר ובנשים שמנות.

ממצאי המחקר מדגישים את חשיבות תכניות למניעת עישון במתבגרים ומתבגרות. בנוסף, יש לעודד הפסקת עישון מאחר ותתכן הטבה בכאבי מחזור בעקבות זאת.

Tobacco Control. Published online November 17, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה