אלרגיה

ילדים שמנים עם אסתמה עשויים לטעות בנוגע לתסמינים שונים (J Allergy Clin Immunol)

ילדים עם אסתמה הסובלים מעודף-משקל או השמנת-יתר עשויים לייחס בטעות קוצר נשימה במאמץ ותסמיני החזר קיבה-וושט למחלת הריאות, עובדה המובילה לשימוש יתר בטיפול הצלה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש מפלורידה, שפורסמו במהלך חודש אוקטובר בכתב העת Journal of Allergy and Clinical Immunology.

מהנתונים עולה כי תסמינים לא-ספציפיים בחולי אסתמה, דוגמת קוצר נשימה, מיוחסים תמיד למחלת הריאות, כאשר בפועל ייתכנו סיבות אחרות לתסמינים.

ידוע כי בילדים שמנים האיזון של מחלת אסתמה פחות מוצלח, בהשוואה לילדים רזים, אם כי הסיבה לכך אינה ידועה. ייתכן כי בילדים שמנים עם אסתמה חלים שינויים בתחושה של מגבלת זרימת אוויר, דבר העשוי לעמוד בבסיס הסיבה ילדים שמנים מדווחים על תסמינים רבים יותר.

מדגם המחקר כלל 56 ילדים בגילאי 10-17 שנים, עם אסתמה אלרגית עיקשת. 21 הוגדרו כבעלי משקל תקין ו-35 הוגדרו כבעלי עודף-משקל או השמנת-יתר. כולם השלימו 2-3 ביקורים לאיסוף נתונים אודות ההיסטוריה הרפואית, קביעת מאפיינים כמותיים ואיכותיים של תסמיני אסתמה ובדיקות להערכת התפקוד הריאתי.

בשתי הקבוצות התפקוד הריאתי היה דומה, עם תגובתיות-יתר בעלת משמעות קלינית של דרכי האוויר, כפי שנקבע לפי מבחן מטכולין. עם זאת, למרות שבילדים שמנים יותר מדדי FeNO (Fractional Excretion of Nitric Oxide) היו נמוכים משמעותית, כמו גם התגובתיות למטכולין, הם השתמשו בתרופות SABA (Short Acting Beta Agonist) בשכיחות גבוהה פי שלוש, בהשוואה לילדים בעלי משקל תקין (3.7 לעומת 1.1 בשבוע, p=0.0002).

בהשוואה לילדים בעלי משקל תקין, בילדים בעלי עודף משקל תועדה שכיחות גבוה יותר משמעותית של קוצר נשימה (יחס סיכויים של 11.8), ושכיחות נמוכה יותר של שיעול (יחס סיכויים של 0.26). מדדי החזרה קיבה-וושט היו גבוהים יותר משמעותית בילדים בעלי עודף-משקל (9.6 לעומת 23.2, p=0.003), עובדה העשויה להסביר את השכיחות המוגברת של התסמינים.

ילדים עם אסתמה ועודף-משקל עשויים לייחס בשוגג קוצר נשימה במאמץ והחזר קיבה וושט לאסתמה, עובדה העשויה להוביל לשימוש מוגזם בתרופות הצלה.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה להבין את התסמינים השונים בילדים שמנים עם אסתמה, במטרה לסייע להם בטיפול טוב יותר במחלתם ולהימנע מטיפול מופרז ולא-הולם.

J Allergy Clin Immunol 2014


לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה