אלרגיה

מה בין חומרת פסוריאזיס ובין איזון יתר לחץ דם? (JAMA Dermatol)

פסוריאזיס

בחולי פסוריאזיס סיכון מוגבר ליתר לחץ דם שאינו-מאוזן היטב, כאשר הסיכון גבוה יותר בחולים עם פסוריאזיס בדרגה בינונית עד חמורה, עם מעורבות של למעלה מ-3% משטח הגוף, כך עולה מתוצאות מחקר חתך, שפורסמו במהלך חודש אוקטובר בכתב העת JAMA Dermatology.

במטרה לבחון את ההשפעה של פסוריאזיס על איזון לחץ הדם, החוקרים בחנו את הרשומות הרפואיות הממוחשבות מ-415 מרפאות, עם 7.5 מיליון מטופלים. הם בחרו באקראי משתתפים בגילאי 25-64 שנים, עם לפחות קוד אבחנה אחד של פסוריאזיס במהלך השנתיים הקודמות ועם אישור של אבחנת וחומרת המחלה ע”י רופאים כלליים. לחולים אלו התאימו משתתפים ללא פסוריאזיס מאותן מרפאות, באותו גיל.

החוקרים התבססו על ההנחיות המגדירות יתר לחץ דם לא-מאוזן בנוכחות לחץ דם סיסטולי של 140 מ”מ כספית ומעלה או לחץ דם דיאסטולי של 90 מ”מ כספית ומעלה. מבין 8,760 משתתפים מתאימים, 1,322 אובחנו עם יתר לחץ דם. 680 חולים אובחנו עם פסוריאזיס בדרגה קלה, 469 אובחנו עם פסוריאזיס בדרגה בינונית ו-173 עם פסוריאזיס בדרגה חמורה.

החוקרים זיהו קשר מנה-תגובה משמעותי בין יתר לחץ דם לא-מאוזן ובין חומרת פסוריאזיס. בהשוואה למשתתפים ללא פסוריאזיס, באלו עם פסוריאזיס מדד מסת הגוף היה גדול יותר, עם שכיחות גבוהה יותר של טיפול בנוגדי-דלקת שאינם סטרואידים ושכיחות גבוהה יותר של סוכרת ומחלות לב וכלי דם.

לאחר תקנון לגיל, מין, מדד מסת גוף, הרגלי עישון וצריכת אלכוהול, נוכחות מחלות רקע וטיפול בתרופות לאיזון יתר לחץ דם, קשר מנה-תגובה בין יתר לחץ דם לא-מאוזן ובין הערכה אובייקטיבית של חומרת פסוריאזיס נותר על כנו עם יחס סיכויים של 1.20 ו-1.48, בהתאמה, בחולים עם פסוריאזיס בדרגה בינונית וחמורה. הסבירות ליתר לחץ דם לא-מאוזן הייתה הגדולה ביותר בחולים עם פסוריאזיס בדרגה בינונית וחמורה, קבוצה המהווה כמחצית מכלל חולי פסוריאזיס.

JAMA Dermatol. Published online October 15, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה