אלרגיה

השמנה ועליה במשקל במהלך ההיריון מעלים את הסיכון לאסתמה בילדים (Pediatrics)

השמנה ועליה ניכרת במשקל הגוף במהלך ההיריון עשויים להביא לעליה בסיכון להופעת אסתמה או צפצופים בילדות בצאצא, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסם במהלך חודשי יולי בכתב העת Pediatrics.

השמנת-יתר אימהית במהלך ההיריון נקשרה בעבר עם לחץ דם גבוה, סוכרת היריונית, ניתוח קיסרי, סיכון מוגבר ללידה מוקדמת, ועליה במספר חלק מהמומים המולדים, דוגמת NTD (Neural Tube Defect). חשיפה עוברית לחלק מהגורמים הסביבתיים וגורמי אורחות חיים במהלך ההיריון עשויה להשפיע על ההתפתחות והנטיה למחלות מסוימות בילדות, דוגמת אסתמה.

החוקרים ערכו חיפוש בספרות הרפואית וערכו מטה-אנליזה של מחקרים תצפיתיים שפורסמו עד אוקטובר 2013. הסקירה כללה 14 מחקרים שפורסמו בין מרץ 1996 ועד אוקטובר 2013, עם סך כולל של כ-108,000 זוגות של אימהות וילדים.

מהתוצאות עולה קשר בין השמנה במהלך ההיריון ובין סיכוי מוגבר להתפתחות אסתמה או צפצופים בהווה (יחס סיכויים של 1.21) או אי-פעם (יחס סיכויים של 1.31). בדומה, בילדים לאימהות בהן נרשמה עליה במשקל הגוף במהלך ההיריון תועד סיכון מוגבר להתפתחות אסתמה או צפצופים אי-פעם (יחס סיכויים של 1.16, P=0.049). לכל עליה של יחידה אחת (1 ק”ג למטר בריבוע) במדד מסת הגוף האימהי, הסיכוי לאסתמה בילדות עלה ב-2-3%.

מאחר והסקירה כללה רק מחקרים בשפה אנגלית, או מחקרים שניתן היה לתרגם לאנגלית, לא ניתן להכליל את הממצאים הללו לכלל האוכלוסיות. עוד מציינים החוקרים שונות רבה בין שיטות המחקרים השונים ולמרות שנקטו במספר גישות להתמודד עם הסוגיה, איכות המחקרים מגבילה את התוצאות. בנוסף, השמנה אימהית הינה גורם סיכון להשמנה בילדות, שמצידה מעלה את הסיכון לאסתמה, והחוקרים לא יכלו לתקנן לערפלן זה. לסיום, מספר המחקרים הקטן עשוי להגביל את התוצאות.

החוקרים מתארים מספר דרכים בהם השמנה אימהית עשויה להשפיע על התפתחות אסתמה בצאצאים. ראשית, השמנה קשורה לדלקת כרונית, בדרגה נמוכה, העשויה להשפיע על התפתחות ריאות העובר ומערכת החיסון. שנית, הבדלים בדפוסי התזונה בנשים שמנות עשויים להשפיע על הסיכון לאסתמה בצאצא.

לסיכום, השמנה אימהית במהלך ההיריון הינה גורם סיכון משמעותי להתפתחות אסתמה או צפצופים בילדות. החוקרים מוסיפים כי עליה במשקל במהלך ההיריון עשויה להביא לעליה בסיכון לאסתמה או צפצופים בילדות.

Pediatrics. Published online July 21, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה