אלרגיה

התועלת של מעכבי נויראמינידאז במניעת תמותה בחולים עם שפעת (The Lancet Respiratory Medicine)

 

לאור ממצאי מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Lancet, ממליצים מומחים על טיפול מוקדם במעכבי נויראמינידאז לטיפול במבוגרים שאושפזו בשל זיהום חשוד או מוכח בשפעת.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מעכבי נויראמינידאז שימשו באופן נרחב במהלך מגפת שפעת H1N1 בעונת 2009-10, אך העדויות לתועלת של תרופות אלו בהפחתת שיעורי התמותה אינן ברורות. החוקרים ערכו מטה-אנליזה של נתוני המשתתפים להערכת הקשר בין הטיפול התרופתי ובין התמותה של חולים שאושפזו לבתי חולים עם זיהום בנגיף Influenza A H1N1pdm09.

החוקרים אספו נתונים אודות חולים בכל הגילאים, שאושפזו לבתי חולים ברחבי העולם עם אבחנה מעבדתי או קלינית של שפעת פנדמית מסוג H1N1pdm09. הם זיהו נתונים אפשריים מסקירה סיסטמית קודמת של מחקרים שבחנו את הנושא. בסקירה הסיסטמית הנוכחית, מחקרים מתאימים נערכו בתקופה שבין 1 במרץ, 2009 (מקסיקו), או 1 באפריל, 2009 (שאר העולם), עד הצהרת ארגון הבריאות העולמי על תום המגפה (10 באוגוסט, 2010); עם זאת, החוקרים המשיכו לקבל נתונים עד 14 במרץ, 2011, ממחקרים שנמשכו באותה עת. בהמשך נערכה מטה-אנליזה של נתוני משתתפים פרטניים להערכת הקשר בין טיפול במעכבי נויראמינידאז ובין תמותה (תוצא עיקרי), תוך תקנון לערפלנים אפשריים. החוקרים בחנו את הקשר עם הזמן עד למתן הטיפול.

במהלך הסקירה נאספו נתונים אודות למעלה מ-29,000 חולים מ-78 מחקרים, שאושפזו לבתי חולים בין 2 בינואר, 2009, ועד 14 במרץ, 2011. בהשוואה להעדר כל טיפול, טיפול במעכבי נויראמינידאז (ללא תלות במועד הטיפול) לווה בירידה בסיכון לתמותה (יחס סיכויים מתוקן של 0.81, p=0.0024). בהשוואה לטיפול מאוחר יותר, טיפול מוקדם (בתוך יומיים מהופעת התסמינים) לווה בירידה בסיכון לתמותה (יחס סיכויים מתוקן של 0.48, p<0.0001). טיפול מוקדם בהשוואה לאי-מתן טיפול לווה בירידה בשיעורי התמותה (יחס סיכויים מתוקן של 0.50, p<0.0001).

הקשרים הללו בין הטיפול ובין ירידה בסיכון לתמותה היו פחות בולטים ולא מובהקים בילדים.

החוקרים זיהו עליה בסיכון לתמותה עם כל עיכוב של 24 שעות בהתחלת הטיפול התרופתי עד חמישה ימים, בהשוואה להתחלת הטיפול בתוך יומיים מהופעת התסמינים (יחס סיכון מתוקן של 1.23, p<0.0001).

לסיכום, ממצאי המחקר תומכים במתן טיפול במעכבי נויראמינידאז למבוגרים המאושפזים לבתי חולים בתמונה המתאימה לזיהום בשפעת.

The Lancet Respiratory Medicine, Early Online Publication, 19 March 2014

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה