אלרגיה

גישות טיפול חדשות להפחתת התלקחויות מחלת ריאות חסימתית כרונית (Lancet Respir Med)

טיפול בתוספי נוגדי-חמצון וטיפול כנגד קולוניזציה של חיידקים בריאות הן שתי גישות נפרדות בעלות תועלת בטיפול בחולים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית, כך עולה מתוצאות שני מחקרים חדשים, שפורסמו בכתב העת Lancet Respiratory Medicine.

במאמר הראשון מדווחים החוקרים כי מהמחקר הסיני PANTHEON עלה כי טיפול בנוגד החמצון N-Acetylcysteine, עשוי להפחית את שיעור ההתלקחויות בהיקף של 22%. התרופה עשויה להפחית את מספר ההתלקחויות החדות לכל שנת מטופל ל-1.16, בהשוואה ל-1.49 עם פלסבו (יחס סיכון של 0.78). תוצאות הטיפול בתרופה היו סותרות במחקרים קודמים להערכת הטיפול בחולים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית.

במסגרת מחקר PANTHEON חולקו באקראי 1,006 חולים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית בדרגה בינונית-עד-חמורה ב-34 בתי חולים בסין, לטיפול כפל-סמיות ב-N-Acetylcysteine (טבליה אחת של 600 מ”ג, פעם ביום) או פלסבו, למשך שנה אחת.

החוקרים דיווחו כי הטיפול הפעיל נסבל היטב, ללא הבדל משמעותי בשיעור תופעות הלוואי בהשוואה לפלסבו (29% לעומת 26%, עם 48 ו-46 אירועים חמורים).

באשר לאירוע החריג החמור הנפוץ ביותר, התלקחות של מחלת ריאות חסימתית כרונית, לא תועדו הבדלים בהשוואה לפלסבו (6% עם טיפול ב-N-Acetylcysteine לעומת 7% עם פלסבו). לא תועדו מקרי תמותה על-רקע תרופת המחקר או הפרעות מעבדתיות משמעותיות.

בחולים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית קלה (GOLD I), תתכן תועלת לטיפול ב-N-Acetylcysteine ויש מקום להשלים מחקרים נוספים להערכת הטיפול באוכלוסיה זו.

במחקר השני נבחנה הגישה השנייה, שכללה טיפול המכוון כנגד קולנוזיציה של חיידקים בדרכי הנשימה. החוקרים מדווחים כי מדדי התסמינים המתוקנים להתלקחות וגורמים אחרים היו גבוהים יותר (ממוצע של 5.28 לעומת 4.46 נקודות לפי סולם Breathlessness, Cough, and Sputum Scale) במהלך תקופות קולוניזציה של ארבעה פתוגנים: Nonteypeable Haemophilus influenzae, Moraxella catarrhalis, Streptoccus pneumoniae ו-Pseudomonas aeruginosa.

תהליכי דלקת בדרכי האוויר, שנקבעה על-פי רמות Interleukin-8 בכיח, עמדו בקורלציה עם קולוניזציה של החיידקים, אם כי מחקר תצפיתי אורכי שכלל 41 חולים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית שהיו במעקב יומי אחר תסמינים ובמעקב פעמיים בשבוע אחר תרביות כיח, לא הצליח לקבוע סיבתיות.

מהממצאים עלה כי טיפול אנטיביוטי מניעתי עשוי להפחית את תסמיני מחלת ריאות חסימתית כרונית, אך עלה חשש מפני התפתחות עמידות לטיפול אנטיביוטי, שתפגע בגישה זו.

החוקרים מסכמים וכותבים כי גישות טיפול המגבירות את מנגנוני ההגנה הטבעיים של הריאות עשויים להשפיע משמעותית על היקף התסמינים היומי והתלקחויות של מחלת הריאות הכרונית.

Lancet Respir Med 2014

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה