אלרגיה

מחלות מעי דלקתיות והסיכון למחלות לב (ACG)

במהלך כנס מטעם ה-American College of Gastroenterology הציגו חוקרים תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר בין מחלות מעי דלקתיות ובין סיכון מוגבר לאירועים מוחיים, אוטם לבבי ומחלת לב איסכמית, בעיקר בנשים.

החוקרים כללו בסקירה תשעה מחקרים תצפיתיים, עם למעלה מ-150,000 חולים עם מחלת מעי דלקתית מאוכלוסיות מערביות. המחקרים כללו דיווחים אודות מקרים של אירועים מוחיים או מחלת לב איסכמית, וכללו משתתפים ללא מחלות מעי דלקתיות והערכות למחלת לב איסכמית או מחלות צרברווסקולאריות. מחקרי חתך לא נכללו בסקירה.

החוקרים הגדירו אירועים צרברווסקולאריים כהיסטוריה של אירועים מוחיים איסכמיים או המורגיים ו/או אירועים איסכמיים חולפים. מחלת לב איסכמית כללה מקרים של תסמונת כלילית חדה, היסטוריה של אוטם לבבי ו/או היסטוריה של אנגינה.

הסיכון למחלות לב וכלי דם נבחן עם הסיכון למחלות מעי דלקתיות, ביחד עם הערכות ספציפיות של חולים עם מחלת קרוהן וקוליטיס כיבית, כמו גם גיל ומין. ערפלנים כללו גיל, מין, גזע, עישון סיגריות, מדד מסת גוף, היסטוריה של סוכרת, יתר לחץ דם, היפרליפידמיה, היסטוריה אישית ומשפחתית של מצבים בסיכון וטיפול באספירין.

מהנתונים עולה סיכון מוגבר לאירועים מוחיים (יחס סיכון מתוקן של 1.18) כולל אירועים מוחיים איסכמיים והמורגיים ולמחלת לב איסכמית (יחס סיכויים של 1.19). סיכונים אלו היו מוגברים באופן ספציפי בנשים, בהשוואה לגברים, כאשר בנשים תועד סיכוי גבוה ב-28% לאירועים צרברווסקולאריים וסיכוי גבוה ב-26% למחלת לב איסכמית.

בחולים צעירים יותר (מתחת לגילאי 40-50) תועד סיכון גבוה יותר לאירועים צרברווסקולאריים, בהשוואה לחולים מבוגרים יותר (יחס סיכון מתוקן של 1.84 לעומת 1.11, p=0.01).

בחולים עם מחלת קרוהן, יחס הסיכויים המתוקן עמד על 1.25 לסיכון לאירועים צרברווסקולאריים ועל 1.08 לסיכון למחלת לב איסכמית. באלו עם קוליטיס כיבית, יחס הסיכויים המתוקן עמד על 1.13 ו-1.15, בהתאמה.

החוקרים לא זיהו קשר בין מחלת מעי דלקתית ובין הסיכון למחלת עורקים היקפית (יחס סיכויים מתוקן של 1.15), או קשר בין תנאי המחקר (בית חולים מול קהילה) או במיקום גיאוגרפי (צפון אמריקה לעומת אירופה).

החוקרים מציעים כי הסיכון המוגבר בקרב חולים עם מחלת מעי דלקתית עשוי לנבוע מדלקת חמורה יותר באוכלוסיה. הם גם מציינים כי נראה כי התהליך הדלקתי משחק תפקיד חשוב יותר בנשים, בהשוואה לגברים.

ACG 2013

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה