אלרגיה

התקן חדש לטיפול באירועי דום נשימה מרכזי בשינה (מתוך כנס מטעם ה-Heart Failure Society of America)

התקן מושתל קטן המגרה את העצב הפרני עשוי לשמש כפתרון לחולי אי-ספיקת לב, הסובלים מדום נשימה מרכזי בשינה, כך עולה מתוצאות מחקר בשלב II, שהוצגו במהלך כנס מטעם ה-Heart Failure Society of America.

בקרב 47 החולים שהשלימו שלושה חודשי מעקב, החוקרים זיהו ירידה של 56% בסך אירועי אפניאה במהלך שעה אחת  (מ-50 אירועים בתחילת המחקר ל-22 אירועים לאחר שלושה חודשים, p<0.0001). בנוסף, ההתקן החדש הפחית את סך אירועי דום נשימה בשינה בשעה בהיקף של למעלה מ-80% (מ-22 אירועים בתחילת המחקר ל-5 אירועים לאחר שלושה חודשים, p<0.0001).

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי כ-75% מהחולים עם אי-ספיקת לב סובלים מדום נשימה בשינה, כאשר כמחצית מהמקרים הללו נובעים מדום נשימה מרכזי בשינה. דום נשימה בשינה הינה מחלה נפוצה מאוד בחולי אי-ספיקת לב והחוקרים ממליצים להשלים בדיקות להפרעה זו בכלל החולים.

במסגרת המחקר הושתל התקן Remede מתחת לעצם הבריח, עם ליד שהוצב בסמוך לעצב הפרני. ההתקן שולח אותות קבועים לגירוי הסרעפת לנשום במהלך השינה. לאחר חודש החלמה, ההתקן הופעל ותוכנת בהתאם להרגלי השינה של המטופלים.

היתרון של המכשיר נובע מכך שפועל באופן אוטומטי לחלוטין. במקום להמתין עד להופעת אירוע אפניאה, הטיפול מסדיר את הנשימה למניעת אירועים אלו. המטופלים זכו גם להשפעות משמעותיות על מדדי שינה אחרים מתחילת המחקר ועד לאחר שלושה חודשים, כולל ירידה של 4% במדד חוסר-ריוויון חמצן בדם (מספר הפעמים בשעה בה ריוויון החמצן בדם יריד בלמעלה מ-4%, עם שיפור מממוצע של 45 ל-22); מדד עירות (שיפור מממוצע של 35 ל-24 אירועים בשעה); יעילות השינה (שיפור מממוצע של 68% ל-77%) ושינת REM (שיפור מממוצע של 11% ל-16%).

44 חולים השלימו את ששת חודשי המעקב. מדד אפניאה-היפופניאה ומדד CAI (Central Apnea Index) נותרו עקביים בהשוואה לערכים לאחר שלושה חודשים, אך ביתר מדדי השינה נרשם שיפור מתמשך.

לחץ הדם הסיסטולי הממוצע ירד מעט לאחר שישה חודשים (מ-125 מ”מ כספית בתחילת המחקר ל-122 מ”מ כספית), ללא שינוי בלחץ הדם הדיאסטולי. עם זאת, תועד שינוי משמעותי בלחץ הדם הסיסטולי בחולים שסבלו מיתר לחץ דם בתחילת המחקר. לחץ הדם הסיסטולי הממוצע ירד מ-156 מ”מ כספית ל-136 מ”מ כספית לאחר שישה חודשים. הירידה בלחץ הדם הדיאסטולי הממוצע לא הייתה מובהקת סטטיסטית (ירידה מ-82 ל-73 מ”מ כספית, P=0.0917).

שיעורי ההצלחה של השתלת ההתקן החדש עמדו על 86%, אך השתפרו במהלך המחקר, כאשר האמצעים להצבת הלידים השתפרו. בסופו של דבר מצפים לשיעורי הצלחה של 95% ומעלה.

מתוך כנס מטעם ה-Heart Failure Society of America

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה