אלרגיה

סיכון מוגבר לזיהום ב-MRSA לאחר לידה בנשים עם סוכרת לפני ההיריון (Am J Infect Control)

הסיכון לזיהום פולשני ומוקדם לאחר לידה בחיידק MRSA (Methicillin Resistant Staphylococcus Aureus) עשוי להיות גבוה יותר בנשים עם סוכרת שאובחנה לפני ההיריון, אך לא בנשים עם סוכרת היריונית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהדורת יולי של כתב העת American Journal of Infection Control.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי האפידמיולוגיה של זיהום ב-MRSA בנשים לאחר לידה אינה מאופיינת היטב. מאחר וסוכרת הינה גורם סיכון לזיהומים מסוימים, הם ביקשו לאפיין את הקשר בין סוכרת וזיהום פולשני ב-MRSA בנשים שאושפזו לבתי חולים בארצות הברית לצורך לידה.

החוקרים התבססו על מדגם Nationwide Inpatient Sample, מדגם מייצג של 20% מבתי החולים בארצות הברית, וזיהו למעלה מ-3.5 מיליון נשים שאושפזו לקראת לידה בין השנים 2005-2008.

לאחר ניתוח סטטיסטי תקננו החוקרים את יחסי הסיכון לגורמים הקשורים בחולה (גיל, מחלות רקע נבחרות וגוף משלם) ובבית החולים (סיווג ההוראה, מיקום בית החולים, גודל המיטות, אזור גיאוגרפי ובעלות).

סוכרת היריונית תועדה ב-5.3% מהאימהות וסוכרת לפני ההיריון תועדה ב-0.8% מהנשים. מבין 563 המקרים של זיהום פולשני ב-MRSA לאחר הלידה, המקורות הנפוצים ביותר לזיהום כללו את העור (30.9%), דרכי השתן (6.4%), אתרים אחרים במערכת המין והשתן (5.2%), זיהומי פצע (3.0%) ואלח-דם (2.0%).

באשר לזיהומי MRSA פולשניים לפני שחרור מבית החולים לאחר לידת תינוק, יחס הסיכויים עם סוכרת לפני ההיריון עמד על 3.4. תקנון חיצוני להשמנת-יתר לא העלים את הקשר הנ”ל (יחס סיכויים של 2.5). בהשוואת נשים עם סוכרת וסיבוכיה, בהשוואה לסוכרת ללא סיבוכים, יחס הסיכויים עמד על 1.5, למרות זאת, לא זוהה קשר בין זיהום ב-MRSA לאחר הלידה ובין סוכרת היריונית (יחס סיכויים של 1.1).

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהנתונים עולה כי סוכרת לפני ההיריון, אך לא סוכרת היריונית, הינה גורם סיכון לזיהום פולשני ב-MRSA בשלב מוקדם לאחר לידה. בנשים עם סיבוכי סוכרת ייתכן סיכון מוגבר, אך ההערכות לא היו מדויקות.

החוקרים מדגישים כי ממצאי המחקר אינם מספקים בכדי להסיק מסקנות חד-משמעיות לפיהן סוכרת לפני ההיריון הינה גורם סיכון סיבתי לזיהום ב-MRSA בנשים המאושפזות בשל צירים ולידה, אך ישנם מנגנונים ביולוגיים העשויים להסביר את הממצא.

Am J Infect Control. 2013;41:576-580

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה