אלרגיה

מה בין זיהום בנגיף WNV ובין התפתחות מיאסתניה גרביס? (מתוך הכנס ה-23 מטעם ה-European Neurological Society)

מתוצאות סדרת דיווחי מקרים, שפורסמה במהלך הכנס ה-23 מטעם ה-European Neurological Society, עולה כי קייים קשר בין זיהום בנגיף WNV (West Nile Virus) ובין התפתחות מיאסתניה גרביס (MG או Myasthenia Gravis) מספר חודשים מאוחר יותר. חסרים הנותרים לאחר זיהום ב-WNV, דוגמת חולשה או עייפות, עשויים לבלבל או לעכב את האבחנה של מיאסתניה גרביס.

החוקרים מסבירים כי WNV היא מחלת הפוליו של המאה ה-21. לדבריהם, מדובר בנגיף RNA ממשפחת Flavivirus, העשוי לגרום למחלה פולשנית למערכת העצבים, שביטוייה כוללים דלקת קרום המוח, אנצפליטיס או פוליומיאליטיס. לפי הערכות ה-CDC שפורסמו במאי, דווח על 5,674 מקרים בבני אדם, כולל 286 מקרי תמותה, ב-48 מדינות. למעשה, מדובר במספר הדיווחים הגבוה ביותר משנת 2003. מבין המקרים הללו, 54% סווגו כזיהומים עם פלישה למערכת העצבים, כולל מקרים של דלקת קרום המוח, אנצפליטיס או שיתוק פלסידי חד. ההתפרצות בקיץ האחרון קשורה ככל הנראה לגורמים הכוללים טמפרטורה גבוהה מהנורמה.

אין עדויות כי הנגיף עשוי לגרום באופן ישיר לנזק לצומת עצב-שריר, מכאן עולה כי גורמי מאכסן מעורבים בהתפתחות מיאסתניה גרביס.

במהלך הכנס דיווחו החוקרים על שישה מקרים של מיאסתניה גרביס, כולם עם מאפיינים דומים, שהתפתחו 3-7 חודשים לאחר זיהום חד בנגיף WNV ולאחר התייצבות חסר נוירולוגי ראשוני . גילאי החולים נעו בין 56-76 שנים, עם שילוב תסמינים שכללו פטוזיס, כפל-ראיה, דיסארתריה, דיספאגיה, עייפות וחולשה כללית. בדיקת טומוגרפיה ממוחשבת של בית החזה הדגימה תימומה בחולה אחד.

בכל החולים הייתה עדות סרולוגית לזיהום, מחלה הפולשת למערכת העצבים עם עדות אלקטרומיוגרפית לפוליומיאליטיס, ועליה ניכרת בנוגדנים כנגד קולטנים לאצטילכולין. תוצאות בדיקות הנוגדנים Anti-MuSK היו שליליות. באף אחד מהחולים לא הייתה עדות למיאסתניה גרביס לפני הזיהום בנגיף WNV.

לאחר בדיקת אלקטרומיוגרפיה והולכה עצבית, הרושם של החוקרים היה כי בחולים אלו ישנו תהליך נוירופתי אסימטרי הפוגע בתאי הקרן הקדמית או אקסונים מוטורים. מבחינה קלינית, מדובר בפוליומיאליטיס.

הטיפולים כללו שילובים שונים של Pyridostigmine, פרדניזון, מתילפרדניזולון, IVIg, Mycophenolate ו-Azathioprine. בחולה עם תימומה בוצעה החלפת פלזמה וכריתת התימוס בשל הישנות משברי מיאסתניה גרביס.

החוקרים משערים כי מיאסתניה גרביס נובעת ככל הנראה מדמיון מולקולארי עם מרכיבי הנגיף, אם כי חלק מהמומחים אינם בהכרח מסכימים עם טענה זו.

23rd Meeting of the European Neurological Society

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה