אלרגיה

האם לירידה במשקל השפעה חיובית על מצב הפסוריאזיס? (JAMA Dermatology)

 נראה כי לירידה במשקל השפעה חיובית על מצב המחלה ועל איכות החיים במטופלים מסוימים הסובלים הן מעודף משקל והן מפסוריאזיס, כך לפי מחקר דני חדש שפורסם באתר האינטרנט של ה-JAMA Dermatology.

מחקרים שנערכו בעבר מצאו כי מטופלים הסובלים מהשמנה נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח פסוריאזיס מאנשים במשקל רגיל, וכן לסבול ממחלה חריפה יותר, יתכן בשל מצב הדלקת השכיח בגופם של הסובלים מהשמנה. לא אחת עלתה ההשערה כי לירידה במשקל עשויה להיות השפעה חיובית על מצב הפסוריאזיס, בין השאר מדיווחים של מטופלים שעברו ניתוח לקיצור קיבה שאצלם חל שיפור. כדי לבחון השפעה זו חילקו החוקרים 69 מטופלים במשקל יתר או שסבלו מהשמנה (BMI 27-40) עם מחלת פסוריאזיס קלה עד מתונה, לקבוצה בה נדרשו להקפיד על ארבעה חודשי דיאטה דלת קלוריות שהתבססה על צריכה של 800-1200 קלוריות ליום (חודשיים של 800 קלוריות ליום ולאחר מכן חודשיים של 1200 קל’), או לקבוצת ביקורת שקיבלה הנחיות תזונה רגילות (כלומר, הונחו לאכול מזון בריא).        נמצא כי בתום התקופה, המטופלים שהשתייכו לקבוצת הדיאטה הורידו במשקלם כ-15 ק”ג בממוצע, בהשוואה לירידה של פחות מחצי ק”ג בקבוצה השניה.  כשהושוו לקבוצת הביקורת, המשתתפים בקבוצת הדיאטה הראו שיפור גדול יותר בחומרת מחלת הפסוריאזיס ובמידת הפלאק פסוריאזיס, אף שההבדלים בין שתי הקבוצות לא היו מובהקים סטטיסטית. בקבוצת הדיאטה הציון הממוצע של חומרת המחלה היה 4.8 (מתוך  72) ולאחר 4 חודשי דיאטה (16 שבועות) הציון ירד ל-2.5, בעוד שבקבוצת הביקורת הציון הממוצע של הכיסוי וחומרת הפסוריאזיס ירד מ-5.5 ל-5.2 בלבד. בקבוצת הדיאטה דיווחו המשתתפים גם על שיפור גדול יותר באיכות החיים.

לסיכום כותבים החוקרים, כי דיאטה דלת קלוריות נראית כבעלת השפעה חיובית ובעלת משמעות קלינית על חומרת ושטח הפסוריאזיס  והביאה לשיפור ניכר באיכות החיים במטופלים הסובלים מעודף משקל ומפסוריאזיס.  החוקרים מציינים כי יש לבחון את ממצאיהם בקבוצת מחקר גדולה יותר ובמטופלים עם דרגות חמורות יותר של פסוריאזיס ולאורך זמן.

לכתבה במדסקייפ

לתקציר המחקר

JAMA Dermatol. 2013

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה