אלרגיה

שכיחות גבוהה של סוכרת הריונית בבנות לאימהות מעשנות (Diabetologia)

בנשים שנחשפו לעישון סיגריות במהלך החיים התוך-רחמיים נרשם סיכון מוגבר להופעת סוכרת הריונית כאשר הרו בעצמן, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהלך חודש מאי בכתב העת Diabetologia. החוקרים מוסיפים עוד כי בנשים אלו תועדה שכיחות גבוהה יותר של השמנת-יתר, בהשוואה לבנות לאימהות שלא עישנו במהלך ההיריון.

לדברי החוקרים, רק מחקר אחד בחן את הנושא בעבר והמחקר הנוכחי מאר את הממצאים במחקר מבוסס-אוכלוסיה גדול, עם הערכה מדויקת יותר של החשיפה, מאחר שהנשים נשאלו אודות הרגלי העישון שלהן בהווה.

במסגרת המחקר התבססו החוקרים על נתונים מרישומי נתוני לידה בשבדיה אודות נשים שנולדו בשנת 1982 (כאשר החלו בתיעוד הרגלי עישון) ולאחר מכן, וילדו לפחות ילד אחד בעצמן; במחקר נכללו נתונים אודות כ-80,000 הריונות.

הקשר בין חשיפה לעישון במהלך החיים העובריים סווג לשלוש קטגוריות: אלו שמעולם לא נחשפו לעישון סיגריות, חשיפה מתונה (1-9 סיגריות ביום) וחשיפה ניכרת (למעלה מ-9 סיגריות ביום).

מבין הבנות שנבחנו, 7,300 סבלו מהשמנת-יתר בהמשך ו-291 פיתחו סוכרת הריונית כאשר הרו בעצמן. יחס הסיכויים לסוכרת הריונית היה גבוה יותר בנשים עם חשיפה מתונה (יחס סיכויים של 1.62) ועם חשיפה ניכרת (יחס סיכויים של 1.52) לעישון סיגריות במהלך החיים התוך-רחמיים. גם יחסי הסיכון להשמנת-יתר היו מוגברים ועמדו על 1.36 ו-1.58, בהתאמה.

החוקרים מציינים כי ישנם דיווחים עקביים אודות הקשר בין עישון במהלך ההיריון והשמנת-יתר בצאצא, אך הנתונים בנוגע להמשך הקשר הנ”ל לתוך החיים הבוגרים שנויים במחלוקת. הם מציעים מנגנונים אפשריים העומדים בבסיס הקשר בדמות שינויים בבקרת התיאבון והשובע, כפי שנמצא במחקרים בבעלי חיים.

השפעות ידועות אחרות של חשיפה תוך-רחמית לניקוטין כוללים שיעורי תמותה גבוהים יותר של תאי ביתא מייצרי אינסולין בלבלב וביטוי גנים מוגבר, העשויים להיות מעורבים בהתפתחות סוכרת והשמנת-יתר.

עם זאת, החוקרים מזהירים כי למרות שלקחו בחשבון משתנים רבים, הם לא הצליחו להתייחס למספר ערפלנים אפשריים אחרים, כולל רמת השכלה, הכנסה ומשתנים סוציו-אקונומיים אחרים העשויים להשפיע על המצב הבריאותי.

לסיכום, מהנתונים עולה כי בנשים שנחשפו לעישון במהלך החיים העובריים קיים סיכון מוגבר להתפתחות סוכרת הריונית והשמנת-יתר במהלך החיים הבוגרים שלהן. ממצאי המחקר תומכים בחיזוק ההמלצה לשכנע ולסייע לנשים להפסיק לעשן במהלך ההיריון. מדובר בהשלכה שלילית נוספת של עישון, העשויה להשפיע לפרק זמן ארוך הרבה יותר מכפי שסברו בעבר.

Diabetologia. Published online May 20, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה