אלרגיה

תוסף ויטמין די עשוי להוריד את הצורך באנטיביוטיקה ואת הופעת התסמינים במטופלים עם זיהומים חוזרים במערכת הנשימה (BMJ Open)


במטופלים הסובלים מדלקות חוזרות במערכת הנשימה, תוספת של 4000 IU vitamin D 3 למשך שנה עשויה להוריד את הסימפטומים ואת הצורך באנטיביוטיקה, כך לפי מחקר חדש מה-BMJמעבר לתועלת האישית שיכולה לצמוח למטופלים מנטילת של ויטמין די להורדת תדירות הדלקת, נראה כי לטיפול יכולות להיות גם השלכות חיוביות במניעה או לפחות עיכוב בעמידות העולה לאנטיביוטיקה בשל טיפול תכוף, כותבים החוקרים. עם זאת, נראה שנטילת ויטמין די לא הועילה בטיפול באנשים הבריאים בדרך כלל שסובלים מדלקת במערכת הנשימה באופן זמני.

מחקרים שונים הראו בעבר תועלת לויטמין די כגורם פעיל אנטי דלקתי ונראה קשר בין רמות נמוכות של ויטמין די לבין עליה בסיכון לזיהום במערכת הנשימה. עם זאת, עד כה לא נראו ממצאים מוחלטים לגבי התועלת המניעתית בנטילת ויטמין די. במחקר כפול סמיות ומבוקר זה שנערך בשוודיה ניסו החוקרים לקבוע האם תוספת של vitamin D 3 במטופלים עם חסר נוגדנים או עם נטיה לסבול מדלקות חוזרות במערכת הנשימה תוכל לגרום לירידה בשיעור הזיהומים או בצורך באנטיביוטיקה.

140 המשתתפים במחקר קיבלו 4000 IU vitamin D 3 או פלסבו מדי יום למשך שנה. המשתתפים היו מטופלים עם עם חסר בנוגדנים (ביניהם מקרים של selective immunoglobulin A deficiency/ immunoglobulin G subclass deficiency/ common variable immunodeficiency) או כאלה שסבלו מזיהומים בקטריאליים במערכת הנשימה יותר מ-4 פעמים בשנה ללא אבחנה אימונולוגית. כל המשתתפים סבלו מתסמינים נשימתיים בשבועות שקדמו לתחילת המחקר. התוצאה הראשונית של החוקרים היתה “ציון הזיהום” מחמישה מאפיינים שהמטופלים תיעדו מדי יום: סימפטומים במערכת הנשימה, באזניים, בסינוסים, אי מנוחה ושימוש באנטיביוטיקה. תוצאה משנית שנבדקה היתה רמות ה- 25-hydroxyvitamin D 3 בסרום, מאפיינים מיקרוביולוגיים וכן רמות של פפטידים אנטימיקרוביאליים בנוזלי האף.

בהשוואה לקבוצת ביקורת שקיבלה פלסבו, הקבוצה שנטלה ויטמין די הראתה משמעותית פחות מקרים של זיהומים ו”ציוני זיהום” נמוכים יותר. הסימפטומים במערכת הנשימה ירדו בכמעט 25%. הסיכוי שהמטופלים יזדקקו לאנטיביוטיקה ירד גם הוא, בלמעלה מ-60% בקבוצה זו, ומספר ימי הטיפול באנטיביוטיקה ירדו בחצי (מ-33 ימי טיפול בקבוצת הפלסבו לעומת 16 בקבוצת הויטמין D). אף אחד מהמטופלים לא הראה תופעות לוואי כלשהן לטיפול בויטמין די.

המחקר נערך במרכז רפואי אחד ובקבוצה קטנה יחסית ואילו מחקר אחר שנערך בניו זילנד לאחרונה מצא דווקא כי לויטמין די לא היה קשר לחומרה או לשיעור הזיהומים במערכת הנשימה. עם זאת, המחקר הניו זילנדי כלל גם נבדקים בריאים עם רמה נורמלית של ויטמין די בדם, ואילו המחקר השוודי כלל מטופלים שרמות הויטמין די בסרום שלהם היה נמוך מהרגיל.

החוקרים מסכמים כי נראה שתוסף ויטמין D 3 הוריד את הסימפטומים והצורך באנטיביוטיקה במטופלים שסובלים מזיהומים חוזרים במערכת הנשימה.

לכתבה במדסקייפ

למחקר ב-BMJ open

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה