אלרגיה

תוצאות מבטיחות ל-Natalizumab בטיפול בטרשת נפוצה מתקדמת (מתוך הכנס ה-28 מטעם ECTRIMS)

ממחקר חדש בשלב II עולות תוצאות מבטיחות לטיפול ב- Natalizumab (טייסברי) להפחתת דלקת, נזק אקסונאלי ודה-מיילניזציה בחולים עם טרשת נפוצה מתקדמת. עוד נראה כי לטיפול השפעה חיובית על התוצאות הקליניות ואין חשש בנוגע לבטיחות הטיפול כאשר ניתן לחולים עם טרשת נפוצה מתקדמת ראשונית וטרשת נפוצה מתקדמת משנית.

החוקרים ממליצים לערוך מחקרים מבוקרי-פלסבו להערכת התועלת האפשרית על יעדי סיום קליניים, הן בחולים עם טרשת נפוצה מתקדמת ראשונית והן בחולים עם טרשת נפוצה מתקדמת שניונית.

המחקר בתווית-פתוחה ארך 60 שבועות וכלל 12 חולים עם טרשת נפוצה מתקדמת ראשונית ו-12 חולים עם טרשת נפוצה מתקדמת משנית. כל החולים היו בגילאי 19-55 שנים, עם מדד EDSS (Expanded Disability Status Scale) של 6.5 ומטה, עם עדות להתקדמות במהלך השנתיים האחרונות; ללא הישנות בחודש האחרון וללא טיפול בתרופות לדיכוי חיסוני. שבעה חולים עם טרשת נפוצה מתקדמת משנית ועשרה חולים עם טרשת נפוצה מתקדמת ראשונית השלימו את המחקר.

שתי הקבוצות היו מאוזנות מבחינת פיזור החולים לפי מין, גיל ומשך השלב המתקדם; עם זאת, כצפוי, הן היו שונות במונחם של משך המחלה (14 שנים בחולים עם טרשת נפוצה מתקדמת משנית ו-4 בחולים עם טרשת נפוצה מתקדמת ראשונית). במהלך תקופת המחקר, החוקרים ערכו בדיקות נוזל שדרה, בדיקות הדמיה בתהודה מגנטית ובדיקות קליניות.

הטיפול ב- Natalizumab הביא לירידה משמעותית בריכוז Osteopontin בנוזל שדרה, סמן לדלקת ותוצא הסיום העיקרי, ובסמן נוסף בנוזל השדרה, Chemokine Ligand 13 (p=0.02). עוד זוהתה ירידה כמעט מובהקת סטטיסטית בסמן שלישי בנוזל שדרה, MMPg (p=0.06).

הירידה המשמעותית בסמנים לנזק אקסונאלי שתועדו במחקר מעידה על ההשפעות המועילות על נזק רקמתי.

לטיפול התרופתי הייתה גם השפעה על היקף האטרופיה בבדיקות MRI משבוע 12 לשבוע 60 (P=0.0003), עם עליה בסמנים לניבוי התקדמות נוספת של המחלה. כמו כן, נרשמה ירידה קטנה ומובהקת סטטיסטית במדדי EDSS.

החוקרים זיהו שלוש תופעות לוואי חמורות בשני חולים (אבנים בשופכן, פקקת ורידים עמוקים ודלקת ריאות), אך אף אחת מהן לא יוחסה לטיפול ב- Natalizumab. PML (Progressive Multifocal Leukoencephalopathy) הינה סוגיה בטיחותית ידועה הנוגעת לטיפול ב- Natalizumab, אך לא תוארו מקרים כאלו במהלך המחקר הקצר.

אף אחד מהחולים במחקר לא פיתח סימנים להתלקחות או התקדמות במהלך הטיפול.

החוקרים מסכמים וכותבים כי Natalizumab הינו טיפול לחולים עם טרשת נפוצה מתקדמת, העשוי להפחית סמני דלקת ונזק רקמתי. דלקת סיסטמית עשויה לתרום לדלקת אינטרה-תקאלית ולנזק אקסונאלי בחולים עם טרשת נפוצה מתקדמת.

28th Congress of the European Committee for Treatment and Research in Multiple Sclerosis (ECTRIMS)

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה