אלרגיה

התועלת של טכניקת הורדת מתח מבוססת קשב בחולי אסתמה (Thorax)

בכתב העת Thorax מתפרסמות תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי תכנית MBSR (Mindfulness-Based Stress Reduction) הביאה לשיפור משמעותי וארוך-טווח באיכות החיים על-רקע אסתמה וברמת המתחים של חולים עם אסתמה עיקשת, ללא שיפור בתפקוד הריאתי.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את התועלת של טכניקת הורדת מתח מבוססת קשב בשיפור איכות חיים על-רקע אסתמה והתפקוד הריאתי בחולי אסתמה.

במחקר האקראי-מבוקר השוו החוקרים בין תכנית מבוססת MBSR (42 משתתפים) ובין קבוצת ביקורת שכללה תכנית הדרכה (41 משתתפים). המחקר כלל מבוגרים עם אסתמה קלה, בינונית או חמורה. התוצאים העיקריים כללו את איכות החיים של החולים, כפי שנקבעה על-פי שאלון Asthma Quality of Life Questionnaire, ואת התפקוד הריאתי (שינוי במדדי PEF (Peak Expiratory Flow) מתחילת המחקר לאחר שבועיים). תוצאים משניים כללו את איזון המחלה. בדיקות מעקב נערכו לאחר 10 שבועות, 6 חודשים ו-12 חודשים.

לאחר 12 חודשים, תכנית MBSR הביאה לשיפור משמעותי קליני באיכות החיים של החולים, עם הבדל במדדי השאלון של 0.66, מהשוואת קבוצת ההתערבות אל מול קבוצת הביקורת (p<0.001), אך ללא שינוי משמעותי בתפקוד הריאתי (מדדי PEF בבוקר, שונות במדדי PEF ומדדי FEV1). ההתערבות הביאה גם לשיפור משמעותי קליני בתחושת המתח והדחק.

החוקרים לא זיהו הבדל מובהק סטטיסטית בין הקבוצות בשיעור החולים עם מחלת אסתמה מאוזנת היטב.

החוקרים מסכמים וכותבים כי תכנית MBSR הביאה לשיפור משמעותי ובעל חשיבות קלינית באיכות החיים על-רקע אסתמה, והקלה על רמת המתחים בחולים עם אסתמה עיקשת, אך ללא השפעה חיובית על התפקוד הריאתי.

Thorax. 2012;67(9):769-776

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה