אלרגיה

מרבית המקרים של כאבי גרון נובעים מזיהום נגיפי ואינם דורשים טיפול אנטיביוטי (Clin Infect Dis.)

מרבית המקרים של זיהומים בגרון נובעים מנגיפים ואין מקום לטיפול אנטיביוטי, כך לפי הנחיות חדשות מטעם ה-Infectious Diseases Society of America, שפורסמו בכתב העת Clinical Infectious Diseases.

ההמלצות נועדו להגביל את הטיפול האנטי-מיקרוביאלי כנגד זיהומים נגיפיים ולזיהוי נכון וטיפול במקרים של דלקת גרון על-רקע GAS (Group A Streptococcus). פניצילין ומוקסיפן הן תרופות הבחירה במקרים של זיהומים סטרפטוקוקאליים, כך לפי ההמלצות.

עד 70% מהאמריקאים עם כאבי גרון מטופלים בתרופות אנטיביוטיות. עם זאת, חיידקים אחראיים רק ל-20-30% מהמקרים בילדים ול-5-15% מהמקרים במבוגרים.

למרות שלזיהומים חיידקיים ונגיפיים לעיתים קרובות תסמינים חופפים, תסמינים אחרים, דוגמת שיעול, נזלת, צרידות וכיבים בפה מכוונים מאוד לזיהום נגיפי. מנגד, כאב גרון נובע בסבירות גבהה יותר מזיהומי GAS במידה והופעת הכאב פתאומית, מלווי בכאבי בליעה וחום. במקרים אלו יש להשלים בדיקה מהירה לזיהוי אנטיגן. מאחר שבילדים מתחת לגיל שלוש שנים לא צפוי זיהום סטרפטוקוקולי בגרון, אין צורך בבדיקה, למעט נסיבות מיוחדות דוגמת זיהום אח מבוגר.

יש להשלים תרביות גרון לאישור תוצאות שליליות במבחנים מהירים בילדים ומתבגרים. אין צורך בבדיקות אלו במבוגרים בשל הסיכון הנמוך לזיהומי סטרפטוקוק בגרון וסיכון נמוך עוד יותר לסיבוכים דוגמת Rheumatic Fever.

לאחר אישור נוכחות סטרפטוקוק בלוע, טיפול הבחירה הינו משטר טיפול בן עשרה ימים בפניצילין (או מוקסיפן), לו טווח צר ועלות נמוכה, עם סיכון נמוך לתופעות לוואי.

מומלץ על טיפול בפניצילין או מוקסיפן במקרים של זיהום סטרפטוקוקלי בלוע, לאור היעילות הגבוהה והבטיחות של הטיפול בחולים ללא אלרגיה לפניצילין, ועליה בעמידות של החיידקים לאנטיביוטיקות בעלות טווח רחב יותר ויקרות יותר.

ההנחיות ממליצות גם כנגד ניתוחי כריתת שקדים בילדים עם זיהומים חוזרים בלוע, למעט במקרים ספציפיים מאוד (דוגמת ילדים עם הפרעת נשימה חסימתית), מאחר שהסיכון בניתוח לרוב אינו שווה את התועלת הזמנית.

השורה התחתונה הינה כי לטיפול אנטיביוטי לא צפויה תועלת בזיהומים נגיפיים, אך ישנם טיפולים אחרים לכאבי גרון, ללא תלות בצורך בטיפול אנטיביוטי. על רופאים להעביר למטופליהם את כל המידע, להרגיע אותם ולספק להם את הטיפול ההולם.

Clin Infect Dis. Published online September 9, 2012.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה