אלרגיה

מה בין האמונות סביב אסתמה ובין ההיענות לטיפול תרופתי בחולים מבוגרים? (Journal of General Internal Medicine)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Journal of General Internal Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי האמונות סביב התחלואה והטיפול משפיעות באופן ניכר על ההיענות לטיפול תרופתי בחולי אסתמה מבוגרים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקר אמפירי ומדיניות רפואית בנוגע לאסתמה התמקדו בילדים ובמבוגרים צעירים, למרות שהתחלואה והתמותה עקב אסתמה גבוהה יותר משמעותית במבוגרים. במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון את האמונות סביב אסתמה וההיענות לטיפול תרופתי למניעת התלקחויות של המחלה בחולים מבוגרים.

החוקרים ערכו מחקר תצפיתי שכלל חולי אסתמה בגילאי 60 ומעלה (324 חולים, גיל ממוצע של 67.4 שנים), שגויסו ממרפאות ראשוניות בניו-יורק ושיקגו. המדדים העיקריים היו שיעורי ההיענות לטיפול תרופתי למניעתי התלקחויות, כפי שדיווחו החולים ועל-סמך MARS (Medication Adherence Report Scale). לפי מודל Common Sense of Self-Regulation, החולים נשאלו אם הם מאמינים כי סובלים מאסתמה רק בזמן תסמינים, כי הרופא המטפל עשוי להביא לריפוי המחלה ואם מחלתם תיוותר לאורך זמן. כמו כן, החוקרים בחנו את האמונות בנוגע לתועלת, החשיבות והחששות סביב הטיפול התרופתי במחלה.

מרבית החולים (57.0%) דיווחו על היענות לקויה. היענות לקויה הייתה נפוצה יותר בחולים עם אמונות שגויות בנוגע למחלה ולטיפול, כולל האמונה כי בהעדר תסמינים החולים אינם סובלים מאסתמה (58.7% לעומת 31.7%, בהתאמה, P<0.001), האמונה כי לא תמיד יסבלו מהמחלה (34.8% לעומת 12.5%, p<0.001) והאמונה כי הרופא יכול לרפא את המחלה (21.7% לעומת 9.6%, p=0.01).

לאחר תקנון לאמונות סביב המחלה, אמונות סביב הטיפול ונתונים דמוגרפים, החוקרים מצאו כי בחולים שהאמינו כי בהעדר תסמינים הם אינם סובלים מאסתמה, יחס הסיכויים להיענות טובה לטיפול היה נמוך (יחס סיכויים של 0.45), כמו גם באלו שלא האמינו בתועלת של הטיפול התרופתי (יחס סיכויים של 0.73) ובצורך בטיפול (יחס סיכויים של 0.89).

החוקרים מסכמים וכותבים כי לאמונות הנוגעות לתחלואה ולטיפול באסתמה השפעה ניכרת על ההיענות לטיפול תרופתי בחולים מבוגרים. דרושים מחקרים נוספים להערכת התערבויות לשיפור ההיענות לטיפול תרופתי בחולי אסתמה, המתמקדות בשינוי ההתייחסות למחלה ולטיפול.

Journal of General Internal Medicine 2012

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה