אלרגיה

התועלת של טיפול בסטטינים בחולים עם מחלות מפרקים דלקתיות (Arthritis Rheum)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Arthritis & Rheumatism מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש מהם עולה כי חולים עם מחלות מפרקים דלקתיות מגיבים היטב לטיפול בסטטינים, כמו חולים ללא מחלות אלו.

לדברי החוקרים, בחולים עם מחלות מפרקים דלקתיות קיים סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם, הדומה בהיקפו לסיכון הקיים בחולי סוכרת. עם זאת, מדובר באוכלוסיית חולים שאינה מטופלת היטב ואין מחקרים מבוקרי-פלסבו שהתמקדו במאמצים למניעת מחלות לב וכלי דם בחולים עם מחלות מפרקים דלקתיות.

כעת הם מציגים ניתוח פוסט-הוק של נתונים משני מחקרים פרוספקטיביים מניעתיים, שבחנו מינונים שונים של Atorvastatin ו-Simvastatin בחולים עם מחלת עורקים כלילית.

שני המחקרים זיהו כללו סך כולל של 19,000 משתתפים כולל 199 חולים עם דלקת מפרקים שגרונית, 46 חולים עם Ankylosing Spondylitis ו-35 חולים עם Psoriatic Arthritis, שהיו במעקב במשך חציון של כחמש שנים.

החוקרים מצאו כי הירידה ברמות שומנים אתרוגניים/ליפו פרוטאינים הייתה דומה בחולים עם ובלי מחלות מפרקים דלקתיות, עם טיפולים שונים ממשפחת סטטינים. טיפול ב-Atorvastatin במינון גבוה (80 מ”ג) הביא לירידה הגדולה ביותר בשתי הקבוצות.

בחולים עם ובלי מחלות מפרקים דלקתיות תועדה תועלת של כ-20% בסיכון לתוצאי סיום קרדיווסקולאריים עם טיפול ב-Atorvastatin במינון 80 מ”ג, בהשוואה לטיפול פחות אינטנסיבי בסטטינים. דפוס זה נותר גם לאחר תקנון למאפיינים הבסיסיים השונים בין החולים.

בחולים עם מחלות מפרקים לא תוארה שכיחות גבוהה יותר של תופעות לוואי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי דרושה התייחסות לנושא מניעת מחלות לב וכלי דם בחולים עם מחלות מפרקים דלקתיות וממצאי המחקר מצרפים עדויות נוספות בנושא.

Arthritis Rheum 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה