אלרגיה

אינטראקציות בין תרופתיות נפוצות ביחידות טיפול נמרץ (Int J Pharm Pract)

אינטראקציות בין תרופתיות הן תופעה נפוצה ביחידות טיפול נמרץ (MICU או Medical Intensive Care Unit), עם הבדלים ששכיחות ובשילובים התרופתיים מיחידות טיפול נמרץ אחרות (דוגמת טיפול נמרץ לב). מניעת אינטראקציות בין-תרופתיות אלו הינה סוגיה חשובה בבטיחות הטיפול בחולים.

החוקרים הציגו את תוצאות מחקר פרוספקטיבי, תצפיתי, בן ארבעה שבועות, שפורסם בכתב העת International Journal of Pharmacy Practice. זהו המחקר הראשון להערכת אינטראקציות בין תרופתיות ביחידות טיפול נמרץ בחולים עם מגוון אבחנות ומחלות רקע.

המחקר כלל 240 הערכות חולים. שני מאגרי מידע להערכת אינטראקציות בין תרופתיות (Micromedex ו-Lexi-Interact) שימשו לזיהוי אינטראקציות בין תרופתיות, עם הקצאת דירוג חומרה לאינטראקציות שזוהו. מבין 457 אינטראקציות בין תרופתיות שזוהו, כ-25% (114/457) הוגדרו אינטראקציות מג’וריות, על-פי לפחות אחד ממאגרי הנתונים. שיעור אינטראקציות בין תרופתיות עמד על 190.4 ל-100 חולים, והתרופות הנפוצות ביותר שהיו מעורבות היו תרופות להורדת לחץ דם ונוגדי-קרישה/נוגדי-טסיות.

בהתאם לדרישות המוסכמות, המחקר לא אסף פרטים מזהים של החולים, כך שלא ניתן היה לעקוב אחר התוצאות הקליניות במשך הזמן. מגבלות אחרות כללו העדר אפשרות להכליל את הממצאים; במוסד האקדמי בו בוצע המחקר החולים ביחידות טיפול נמרץ היו חולים במצבים קשים במיוחד לאחר העברתם מבתי חולים בקהילה וכן כלל חולים רבים לאחר השתלה.

החוקרים זיהו שלוש סיבות אפשריות להעדר זיהוי אינטראקציות בין תרופתיות בנוכחות מערכת התראה: חוסר ערנות מצד הרוקח, שיקול דעת של מאזן סיכון-תועלת בחולה שטופל בתרופות בעלות אינטראקציה, או CDSS (Clinical Decision Support Software) שלא כללה אינטראקציות בין תרופתיות שזוהו במאגרי הנתונים ששימשו במחקר. החוקרים מדגישים כי השימוש בהוראות ממוחשבות ו-CDSS ביחידות טיפול נמרץ עשוי לספק לרופאים הזדמנות להשתמש בטכנולוגיה בעת מתן ההוראה.

החוקרים גם מציינים כי מחקרים ביחידות טיפול נמרץ לבבי זיהו שיעור גבוה יותר של אינטראקציות בין תרופתיות, בהשוואה לשיעור שתואר במחקר. יתרה מזאת, מחקר קודם שנערך ביחידות טיפול נמרץ שונות מצא כי ב-70% מהחולים זוהו אינטראקציות בין תרופתיות במהלך תקופת המחקר.

בסיכומו של דבר, מחקרים אלו מדגישים את העובדה כי יש מקום לשיפור האמצעים לזיהוי אינטראקציות בין תרופתיות ולקבלת החלטות הנוגעות לטיפול התרופתי בחולים.

Int J Pharm Pract. Published online June 7, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה