אלרגיה

האם יש מקום לטיפול אנטיביוטי בדלקת סינוסים חדה? (JAMA)

ממחקר חדש שפורסם במהדורת 15 בפברואר של כתב העת Journal of the American Medical Journal עולה כי מרבית התסמינים של דלקת סינוסים חדה חולפים באותה מהירות עם או בלי טיפול אנטיביוטי.

החוקרים ערכו מחקרי אקראי ומבוקר במהלכו השוו את השיפור באיכות החיים בחולים שקיבלו טיפול בן עשרה ימים במוקסיפן (Amoxicillin) ובין חולים שטופלו בפלסבו.

מדגם המחקר כלל 166 מבוגרים מעשרה מרכזים במיזורי שבארצות הברית.המחקר כלל משתתפים שענו על הקריטריונים האבחנתיים לדלקת חיידקית חדה של האף והסינוסים, ובמידה ודירגו את תסמינים בחומרה בינונית, חמורה או חמורה מאוד. כל המשתתפים סבלו גם מכאב מקסילארי או רגישות באזור הפנים או השיניים, הפרשות מוגלתיות מהאף ותסמיני דלקת של האף והסינוסים במשך 7-28 ימים, ללא שיפור או החמרה, או תסמינים במשך שבוע או פחות שהשתפרו תחילה ולאחר מכן החמירו.

85 חולים בקבוצת הטיפול נטלו מוקסיפן במינון 1500 מ”ג, בשלוש מנות נפרדות, למשך עשרה ימים. 81 חולים בקבוצת הביקורת טופלו בפלסבו.

כל המשתתפים במחקר קיבלו טיפול תסמיני למש 5-7 ימים, אלא אם הרופא המטפל חש כי ישנה התווית נגד לטיפול. הטיפולים שניתנו כללו אקמול במינון 500 מ”ג, כל שש שעות, לפי הצורך בשל כאב או חום; Guaifenesin במינון 600 מ”ג כל 12 שעות לפי הצורך לדילול הפרשות; Dextromethorphan Hydrobromide במינון 10 מ”ג/5 מ”ל ו-Guaifenesin במינון 100 מ”ג/5 מ”ל כל 4-6 שעות לפי הצורך לשיעול; פסוידו-אפדרין מושהה-פעילות במינון 120 מ”ג כל 12 שעות לפי הצורך בשל גודש אפי ותרסיס סיליין לפי הצורך.

החוקרים העריכו כתוצא עיקרי את ההשפעה של הטיפול על איכות החיים הספציפית למחלה לאחר שלושה ימים. הם התבססו על מדד SNOT-16 (Sinonasal Outcome Test-16) למדידת חומרת ותדירות 16 תסמינים הקשורים בסינוסים במהלך הימים הקודמים.

השינוי הממוצע במדדי SNOT-16 להערכת איכות חיים היה דומה בשתי הקבוצות לאחר שלושה ימים (0.59 בקבוצת ההתערבות לעומת 0.54 בקבוצת הביקורת, p=0.69). השיפור הממוצע במדדי איכות החיים היה דומה בשתי הקבוצות לאחר עשרה ימים. השיפור הממוצע במדדי איכות החיים היה שונה בין הקבוצות לאחר שבעה ימים, עם שיפור גדול יותר בקבוצת ההתערבות.

השיפור בתסמינים לא היה מובהק סטטיסטית לאחר שלושה ימים (37% בקבוצת ההתערבות לעומת 34% בקבוצת הביקורת, p=0.67) או לאחר עשרה ימים (78% לעומת 80%, P=0.71). שיעור החולים שדיווחו על שיפור בתסמינים לאחר שבעה ימים היה גבוה יותר בקבוצת ההתערבות, בהשוואה לקבוצת הביקורת (74% לעומת 56%, P=0.02).

החוקרים כותבים כי מהערכה רטרוספקטיבית של השינוי בתסמיני דלקת סינוסים עולה כי טיפול אנטיביוטי עשוי להביא להפוגה מהירה יותר בתסמינים בחלק מהחולים תוך שבוע. עם זאת, כאשר הם העריכו את השיפור כהבדל במדדי SNOT-16, התועלת המובהקת סטטיסטית לאחר שבעה ימים הייתה קטנה מדי ואינה מעידה על חשיבות קלינית.

JAMA. 2012;307(7):685-692

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה