אלרגיה

הערכת תוצאות הטיפול ב-Etanercept בחולים עם פסוריאזיס רובדית של הקרקפת (J Am Acad Dermatol)

בכתב העת Journal of American Academy of Dermatology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי Etanercept (אנברל) הינה אפשרות טיפול יעילה ונסבלת היטב בחולים עם פסוריאזיס רובדית (Plaque Psoriasis) המערבת את הקרקפת.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי תרופות ביולוגיות משמשות לטיפול בחולים עם פסוריאזיס בדרגה בינונית עד חמורה, אך אין עדויות ממחקרים אקראיים ומבוקרים בנוגע ליעילות הטיפולים בחולים עם מעורבות של הקרקפת. כעת ביקשו החוקרים להעריך את היעילות והבטיחות של Etanercept לטיפול בתסמינים המערבים את הקרקפת (אודם, הרמה, קשקשים ושיעור המעורבות של הקרקפת) בחולים עם פסוריאזיס רובדית בדרגה בינונית עד חמורה ומעורבות של הקרקפת.

במחקר האקראי, מבוקר-פלסבו, חולים מבוגרים עם פסוריאזיס רובדית יציבה ומעורבות משמעותית של הקרקפת טופלו ב- Etanercept במינון 50 מ”ג, פעמיים בשבוע, בצורת זריקות תת-עוריות למשך 12 שבועות, ולאחר מכן ב- Etanercept במינון 50 מ”ג, פעם בשבוע ופלסבו פעם בשבוע (קבוצה א’, 62 חולים), או זריקות פלסבו תת-עוריות, פעמיים בשבוע, למשך 12 שבועות, ולאחריהן Etanercept  במינון 50 מ”ג, פעמיים בשבוע, למשך 12 שבועות (קבוצה ב’, 62 חולים). התוצא העיקרי היה אחוז השינוי במדד PSSI (Psoriasis Scalp Severity Index) לאחר 12 שבועות.

הנתונים הדמוגרפים ומאפייני המחלה היו דומים בין הקבוצות: 56% גברים, 73% לבנים, חציון גיל של 41 שנים, חציון BMI של 30.2 ק”ג למטר בריבוע. לאחר 12 שבועות, השיפור הממוצע במדדי PSSI עמד על 86.8% בקבוצה א’, 20.4% בקבוצה ב’ (p<0.0001). לאחר 24 שבועות, השיפור הממוצע במדדי PSSI עמד על 90.6% בקבוצה א’, 79.1% בקבוצה ב’. לאחר 12 שבועות, ב-51 מבין 59 החולים בקבוצה א’ (86%) וב-7 מבין 61 החולים בקבוצה ב’ (11%) ענו על מדדי PSSI 75 (p<0.0001). שלושה חולים (2.7%) דיווחו על חמש תופעות לוואי חמורות: דלקת של כיס המרה/אבני כיס מרה, נפילה/שבר של צלע ומלנומה ממארת גרורתית.

החוקרים מציינים כי המחקר לא היה בעל עוצמה מספקת לזהות תופעות לוואי נדירות, העשויות להופיע תחת טיפול ב- Etanercept.

החוקרים מסכמים וכותבים כי פסוריאזיס של הקרקפת הינה תופעה נפוצה, המהווה מטרד רב וקשה לטיפול. המחקר האקראי-מבוקר הנוכחי להערכת Etanercept בחולים עם פסוריאזיס בדרגה בינונית-עד-חמורה ומעורבות של הקרקפת, הם מצאו כי Etanercept הינה אפשרות טיפול יעילה, הנסבלת היטב ומלווה בשביעות רצון גבוהה מצד המטופלים.

J Am Acad Dermatol

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה