אלרגיה

האם ניתן לצרוך אלכוהול בכמות מעטה במהלך ההיריון? (Alcohol Clin Exp Res)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Alcoholism: Clinical & Experimental Research מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בכל הנוגע להפרעה בגדילה ומומים מולדים על-רקע אלכוהול, אין כמות אלכוהול בטוחה שניתן לצרוך במהלך ההיריון.

לאור הממצאים, החוקרים כותבים כי על נשים בגיל הפוריות, השוקלות להרות או בסיכון לכך, להימנע משתיית אלכוהול, ועל נשים הרות להימנע מאלכוהול לאורך תקופת ההיריון.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לכמת את הסיכונים למאפיינים הספציפיים על-רקע צריכת אלכוהול (פילטרום שטוח, שפה עליונה דקה, חריצי עפעף קטנים, ראש קטן והפרעות בגדילה לגובה ובמשקל), על-בסיס דפוסים ספציפיים ומועד החשיפה במהלך ההיריון. הסקירה התמקדה ב-992 נשים ויילודיהן. הגיל הממוצע של הנשים היה 31 שנים.

דפוסי צריכת אלכוהול נבחנו לפי מספר משקאות ביום, מספר אירועי שתייה מופרזת (Binge) ומספר משקאות מקסימאלי. מועד החשיפה נבחן לפי 0-6 שבועות לאחר ההפריה, 6-12 שבועות לאחר ההפריה, טרימסטר ראשון, טרימסטר שני וטרימסטר שלישי.

בכל דפוס שנבחן, זוהה קשר מובהק סטטיסטית בין חשיפה טרם הלידה לאלכוהול ובין סיכון מוגבר ללידת תינוק בעל אורך לידה קצר, משקל נמוך, פילטרום שטוח, שפה עליונה דקה או ראש קטן.

בקרב נשים שצרכו במהלך הטרימסטר הראשון משקה אחד ביום, או יותר, בממוצע, בהשוואה לאלו שצרכו כמות קטנה יותר, הייתה עדות לסיכון מוגבר למאפיינים אלו עם מינונים גבוהים יותר. אך זוהתה גם עדות ברורה לכך שהתוצאות לא הופיעו א רק עם מינונים גבוהים.

הקשר המובהק ביותר זוהה במהלך המחצית השנייה של הטרימסטר הראשון; עבור כל משקה אחד נוסף במספר המשקאות היומי הממוצע, נרשמה עליה של 25% בסיכון לפילטרום שטוח, עליה של 22% בסיכון לשפה עליונה דקה, עליה של 12% בסיכון לראש קטן, עליה של 16% בסיכון ללידת תינוק במשקל לידה נמוך ועליה של 18% ללידת תינוק בעל אורך לידה קצר.

הקשרים היו ליניאריים ולא הייתה עדות לרמת סף.

החוקרים מדגישים במאמרם כי אין להתייחס להעדר הקשר הברור בין שתייה במהלך המחצית השנייה של הטרימסטר הראשון כאל היתר לפיו צריכת אלכוהול במהלך תקופה זו היא בטוחה.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים במטרה לתת מענה לשאלות הנוגעות לתזמון במהלך ההיריון וההשפעה של המינון על התוצאות הנוירו-התפתחותיות.

Alcohol Clin Exp Res. Published online January 17, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה