אלרגיה

אין עדויות כי תרופות לטיפול ב-ADHD מעלות סיכון למחלות לב וכלי דם (N Engl J Med)

ממחקר רטרוספקטיבי שכלל למעלה ממיליון ילדים ומבוגרים צעירים עם הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (ADHD או Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder) עולה כי תרופות המיועדות לטיפול בהפרעה הנפוצה אינן מובילות לעליה בסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים חמורים. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine.

לדברי החוקרים, 2.7 מיליון ילדים אמריקאים מטופלים בתרופות לטיפול ב-ADHD בכל שנה. למרות שמחקר קודם בארצות הברית וקנדה קשר מקרים של אירועים קרדיווסקולאריים עם תרופות אלו, דיווחי מקרים אינם מספקים הערכה מהימנה של הסיכון.

עם זאת, לאור החשש שהועלה בעקבות ממצאים אלו, בשנת 2008 איגוד ה-American Heart Association פרסם המלצה לפיה סביר לערוך בדיקות אק”ג בילדים בטרם מתן טיפול בתרופות אלו.

במחקר הנוכחי התמקדו החוקרים בנתונים ממוחשבים שנאספו בין השנים 1986-2005, וכללו מידע אודות למעלה מ-1,200,000 משתתפים בגילאי שנתיים עד 24 שנים (גיל ממוצע של 11 שנים) מארבע תוכניות בריאות גדולות: Tennessee Medicaid, Washington State Medicaid, Kaiser Permanente California ו-Optumilnsight Epidemiology. משך המעקב הממוצע עמד על 2.1 שנים כך שבסופו של דבר מדובר היה בלמעלה מ-2.5 מיליון שנות-מטופל.

רשימת התרופות לטיפול ב-ADHD כללה Methylphenidate (ריטלין), Dexmethylphenidate, Dextroamphetamines, מלחי אמפטמין, Atomxetine ו-Pemoline (ניטן).

התוצא העיקרי היה אירועים קרדיווסקולאריים חמורים, עם סיווג לפי אופי הטיפול התרופתי (נטילת טיפול בהווה, נטילת טיפול בעבר או אי-נטילת הטיפול התרופתי אי-פעם). האירועים שנבחנו כללו תמותה לבבית פתאומית, אוטם לבבי חד או שבץ מוחי.

81 משתתפים אובחנו עם אירוע קרדיווסקולארי מג’ורי, כולל 33 מקרי תמותה לבבית פתאומית, 39 אירועי שבץ מוחי ו-9 מקרים של אוטם לבבי חד.

השיעור המתוקן של אירועים לבביים חמורים לא היה גבוה יותר משמעותית בקרב חולים שטופלו בהווה בתרופות ל-ADHD, בהשוואה לאלו שלא נטלו את הטיפול מעולם (HR = 0.75) או בהשוואת אלו שנטלו את הטיפול בעבר, מול אלו שלא נטלו את הטיפול מעולם (HR = 1.03).

בנוסף, לא נרשם סיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים כאשר ערכו החוקרים השוואה בין חולים שטופלו בהווה ואלו שטופלו בעבר (HR = 0.70), ולא נמצאה עליה בסיכון לאחד האירועים האינדיבידואליים.

החוקרים לא מצאו עדות לסיכון מוגבר למתן ספציפי של Methylphenidate (HR = 0.96), התרופה הנפוצה ביותר בשימוש בחולים עם הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות.

מה-FDA נמסר כי מדובר במחקר הראשון מבין שלושה שנועדו להעריך את הסיכון האפשרי לאירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים בעקבות טיפול בתרופות נגד הפרעת קשב ריכוז והיפראקטיביות. שני המחקרים הבאים יתמקדו במבוגרים בלבד.

החוקרים חשים כי ממצאי המחקר מספקים מקור להרגעת המטופלים ובני משפחתם כי אין עליה בסיכון לתמותה פתאומית, אירועים לבביים או שבץ מוחי, בעקבות נטילת תרופות אלו.

N Engl J Med. Published online November 1, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה