אלרגיה

מתן סורפקטנט דרך מכשיר CPAP למניעת הנשמה מכאנית (Lancet)

מתן סורפקטנט לפגים דרך צנתר קטן עם תסמונת RDS (Respiratory Distress Syndrome), הנושמים באופן עצמוני בעזרת מכשיר CPAP (Continuous Positive Airway Pressure) עשוי למנוע את הצורך בהנשמה מכאנית, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם ב-Lancet.

הטיפול המקובל בתינוקות עם RDS הינו מתן סורפקטנט דרך צינור הנשמה במהלך הנשמה מכאנית. במטרה להימנע מהסיבוכים הכרוכים בהנשמה, CPAP והנשמה לא-פולשנית שימשו כטיפול במבוגרים וילדים, כאשר החיסרון העיקרי נבע מכך שלא ניתן היה לטפל בסורפקטנט בפגים.

במחקר Avoiding Mechanical Ventilation בחנו החוקרים את היעילות והבטיחות של מתן סורפקטנט לפגים המטופלים במכשיר CPAP.

במסגרת המחקר חולקו באקראי 220 תינוקות, שנולדו לאחר 26-28 שבועות הריון, מ-12 יחידות טיפול נמרץ בפגים, לטיפול סטנדרטי (112 תינוקות, CPAP בלבד עם אינטובציה לפי הצורך ומתן סורפקטנט, במידת הצורך, במהלך הנשמה מכאנית) או קבוצת התערבות (108 תינוקות; מתן סורפקטנט מוקדם במהלך שימוש במכשיר CPAP ונשימה עצמונית). כל אחד מהתינוקות שקל פחות מ-1.5 ק”ג בלידה.

התוצא העיקרי היה כל הנשמה מכאנית או העדר הנשמה אך לחץ חלקי של פחמן דו-חמצני של למעלה מ-65 מ”מ כספית, או אחוז חמצן בשיאוף של למעלה מ-60%, במשך למעלה משעתיים בין 25 ו-72 שעות לאחר הלידה. בתינוקות בהן ננקטה גישה פחות פולשנית הסבירות להנשמה מכאנית הייתה נמוכה יותר מהביקורות (28% לעומת 46%, בהתאמה). בקבוצת ההתערבות, הצורך בהנשמה במהלך יתר האשפוז היה פחות נפוץ (33% בהשוואה ל-73% בקבוצת הביקורת) והצורך בתוספי חמצן היה קטן יותר לאחר 28 ימים (30% לעומת 45%). לא תועד הבדל בשיעורי התמותה וסיבוכים חמורים, כולל BPD (Bronchopulmonary Dysplasia).

החוקרים מסכמים וכותבים כי מתן סורפקטנט דרך צנתר דק לפגים הנושמים באופן עצמוני עם מכשיר CPAP מפחית את הצורך בהנשמה מכאנית.

Lancet. Published online September 30, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה