אלרגיה

הנחיות חדשות לטיפול ב-COPD יציב (מתוך Ann Intern Med)

מאת ד”ר אולה קראסיק

איגוד ACP (או American College of Physicians ), יחד עם ACCP (או American College of Chest Physicians ), עם ATS (או American Thoracic Society ), ועם ERS (או European Respiratory Society ) פרסם לאחרונה עדכון להנחיות הקליניות לאבחנה וטיפול במחלת ריאות חסימתית כרונית (chronic obstructive pulmonary disease COPD ) יציבה. ההנחיות החדשות פורסמו בגיליון אוגוסט של כתב העת Annals of Internal Medicine והן מעדכנות את הנחיות 2007.

מחלת ריאות חסימתית כרונית, או COPD , הינה מחלה פרוגרסיבית המאופיינת על ידי חסימת דרכי הנשימה. תסמיני וסיבוכי COPD כוללים קוצר נשימה, סבילות נמוכה לפעילות גופנית, שיעול כרוני יצרני או לא יצרני, צפצופים, כשל נשימתי, cor pulmonale . בארצות הברית COPD מהווה הסיבה השלישית לתמותה, ובעולם הסיבה הרביעית.

נושאים ספציפיים אשר עלו בהנחיות המעודכנות כוללים חשיבות אנמנזה ובדיקה גופנית בניבוי חסימת דרכי האוויר והתפקיד של ספירומטריה בסקר ובאבחון COPD . אנמנזה של עישון מעל 55 שנות קופסא בשילוב עם צפצופים בבדיקת ריאות ואנמנזה של צפצופים מנבאים חסימת דרכי אוויר, המוגדרת על ידי יחס FEV1/FVC נמוך מ-0.7.

המלצות ספציפיות בהנחיות החדשות:

1 על מטופלים עם תסמינים נשימתיים כגון שיעול כרוני, צפצופים, קוצר נשימה, או הגבלת פעילות משמעותית בשל קוצר נשימה לעבור בדיקת תפקודי נשימה (ספירומטריה) על מנת לאבחן חסימת דרכי נשימה (המלצה חזקה, עדויות באיכות בינונית). בדיקת ספירומטריה לכשעצמה אינה תורמת להפסקת עישון על ידי המטופלים. אין לבצע סקר על ידי ספירומטריה במטופלים ללא תסמינים נשימתיים.

2 ניתן לטפל עם מרחיבי סימפונות בשאיפה במטופלים עם COPD יציב, תסמינים נשימתיים ו-FEV1 בין 60-80% מהצפוי (המלצה חלשה, עדויות באיכות נמוכה)

3 מומלץ לטפל עם מרחיבי סימפונות בשאיפה במטופלים עם COPD יציב, תסמינים נשימתיים ו-FEV1 נמוך מ-60% מהצפוי (המלצה חזקה, עדויות באיכות בינונית).

4 יש לטפל במטופלים סימפטומטיים עם COPD ו-FEV1 נמוך מ-60% מהצפוי על ידי מונותרפיה של תרופה אנטיכולינרגית ארוכת טווח בשאיפה או בטא-אגוניסטים ארוכי טווח בשאיפה (המלצה חזקה, עדויות באיכות בינונית).

5 ניתן לטפל במטופלים סימפטומטיים עם COPD יציב ו-FEV1 נמוך מ-60% מהצפוי על ידי שילוב של תכשירים הניתנים בשאיפה אנטיכולינרגיים ארוכי טווח, בטא-אגוניסטים ארוכי טווח, סטרואידים בשאיפה (המלצה חלשה, עדויות באיכות בינונית).

6 יש לטפל במטופלים סימפטומטיים עם FEV1 נמוך מ-50% מהצפוי על ידי שיקום נשימתי (המלצה חזקה, עדויות באיכות בינונית). ניתן לשקול שיקום נשימתי במטופלים סימפטומטיים או מטופלים עם הגבלה בפעילות גופנית עם FEV1 מעל 50% (המלצה חלשה, עדויות באיכות בינונית).

7 יש לטפל במטופלים עם היפוקסמיה חמורה במנוחה (PaO2 נמוך מ-55 מ”מ כספית או SpO2 נמוך מ-88%) עם חמצן ממושך (המלצה חזקה, עדויות באיכות בינונית).

Ann Intern Med. 2011;155:179-191

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה