אלרגיה

וריאנט של גן לרצפטור לויטמין D נמצא קשור ל-COPD (מתוך כנס בית חזה)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר הוצג בכנס הבינלאומי של איגוד בית החזה האמריקאי (American Thoracic Society 2011 International Meeting ) עולה כי וריאנט של גן לרצפטור לויטמין D קשור למחלת ריאה חסימתית כרונית (chronic obstructive pulmonary disease COPD ), לפחות בגברים.

החוקרים השתמשו בנתונים ממחקר Veteran Administration Normative Aging Study , אשר החל בשנת 1963. בשנת 2004 דווחו אותם חוקרים על הקשר בין הגן לרצפטור לויטמין D לבין אסתמה. מכיוון שקיים קשר ותסמינים משותפים בין אסתמה לבין COPD , החליטו החוקרים לבדוק האם קיים קשר דומה בין הגן לבין COPD . ידוע כי עישון סיגריות מהווה גורם הסיכון העיקרי להתפתחות של אמפיזמה וברונכיטיס כרוני, אך לא כל המעשנים מפתחים צורות אלה של COPD . על כן, הניחו החוקרים כי קיימים גורמים גנטיים בנוסף לגורמים הסביבתיים, אשר משפיעים על הסיכון לפתח COPD .

במחקר זה החוקרים התמקדו בשני גנים הקשורים למסלול של ויטמין D הגן לרצפטור לויטמין D והגן לחלבון הקושר ויטמין D . החוקרים זיהו 24 וריאנטים של הגן לרצפטור לויטמין D , ו-12 וריאנטים של הגן לחלבון הקושר ויטמין D על סמך דגימות DNA של 1215 גברים. בזמן נטילת דגימות ה-DNA כל הגברים היו בריאים, ללא מחלות כרוניות, כולל מחלת לב כלילית, יתר לחץ דם, מחלת ריאות כרונית, אסתמה או סכרת. בתחילת המחקר, 48.7% מהגברים עישנו. הגיל הממוצע היה 41.6 (טווח 23.1-70.1) וה-FEV1 הצפוי הממוצע שלהם היה 96.2%.

במהלך מעקב ממוצע של עד 32.4 שנים, סך של 191 מטופלים פיתחו COPD . האבחנה של COPD בוצעה לפי קריטריונים של GOLD (או Global Initiative for Chronic Obstructive Lung Disease ). הזמן הממוצע עד להתפתחות של COPD היה 31 שנים.

החוקרים מצאו כי וריאנט rs3847987 של הגן לרצפטור לויטמין D השפיע על הזמן עד להופעת COPD עם יחס סיכון של 1.604 (ערך P מתוקנן של 0.0052).

החוקרים מסכמים וכותבים כי כעת הם משווים בין דגימות ריאה של מטופלים עם COPD על מנת לבדוק האם קיים הבדל ברמת חלבון הרצפטור לויטמין D בהשוואה למטופלים ללא COPD .

American Thoracic Society 2011 International Meeting

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה