אלרגיה

השימוש בכלי לקבלת החלטות עשוי לשפר את תיעוד הטיפול באסתמה בילדים (מתוך Archives of Pediatric and Adolescent Medicine)

מאת ד”ר בן פודה-שקד

ממאמר חדש אשר פורסם בגיליון מאי של ירחון Archives of Pediatric and Adolescent Medicine עולה כי השימוש בכלי לסיוע בקבלת החלטות הביא לשיפור משמעותי בתיעוד הטיפול בילדים חולי אסתמה.

החוקרים מסבירים כי על מנת לשפר את עמידתם של הרופאים המטפלים בהמלצות הטיפוליות העדכניות, פיתחו את הכלי אותו מכנים ה-Asthma Toolbox, כלי לקבלת החלטות אשר התבסס בתחילה על ההמלצות העדכניות של ה-National Asthma Education and Prevention Program משנת 2002. לדבריהם, הכלי משתלב אל תוך גיליונות רפואיים ידניים וממוחשבים כאחד, במטרה לסייע לקלינאים להקפיד על ההערכה, הניטור והטיפול בילדים חולי אסתמה במהלך בדיקתם בקהילה.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה להעריך שמא חלו שינויים בתיעוד של מאפייני אסתמה עיקריים בעקבות יישום השימוש בכלי זה במסגרת שתי תוכניות רפואיות בניו-יורק: האחת מרכז רפואי קהילתי בברונקס הדרומית, והשנייה תוכנית רפואית ניידת המשרתת משפחות חסרות בית ובני נועד ברחבי העיר.

לשם כך, סקרו החוקרים גיליונות רפואיים אקראיים של ילדים המטופלים באסתמה, וזאת החל משנה לפני ועד לשנה לאחר יישום כלי ה-Asthma Toolbox וכן לאחר תיקונו על פי עדכוני ההמלצות הטיפוליות משנת 2007. אלו כללו 600 גיליונות רפואיים בכתב של חולים בגילאי 6 חודשים עד 18 שנים עם ביקור אחד לפחות במרכז לרפואה קהילתית, ו-646 גיליונות רפואיים ממוחשבים של חולים באותו טווח גילאים אשר נבדקו במסגרת תוכנית רפואית ניידת המשרתת בתי מחסה למשפחות של דרי רחוב.

ההתערבות שנבדקה כללה שילוב של ה-Asthma Toolbox בטפסי סיכום בדיקת הרופא וכן בגיליונות הרפואיים הממוחשבים במטרה לסייע לקלינאים ולאנשי הצוות הסיעודי בהערכה ובטיפול בילדים חולי אסתמה.

יעדי המחקר כללו את התיעוד של מדדי חומרה ושליטה במחלת האסתמה, ביקורים לחדרי מיון, אשפוזים ושיעור החולים עם אסתמה עיקשת עבורם נרשמו תרופות לשליטה במחלה.

החוקרים מדווחים כי בשתי התוכניות שנבדקו, התיעוד של כל אחד ממדדי האסתמה גבר לאחר יישום ה-Asthma Toolbox (p<0.001). עבור גיליונות רפואיים בכתב, התיעוד של מדדי השליטה והחומרה של האסתמה השתפר ועלה מ-25.5% ל-77.5%, ועבור גיליונות רפואיים ממוחשבים עלה שיעור התיעוד מ-11.7% ל-85.1% (p<0.001).

לאחר תיקון ה-Asthma Toolbox בהתאם להמלצות הטיפוליות העדכניות, נותרו השיפורים שנצפו בשתי התוכניות שנבדקו. שיעור החולים עם אסתמה עיקשת או בלתי נשלטת עבור נרשמו תרופות הגיע ל-96-97%.

החוקרים מסכמים כי השימוש ב-Asthma Toolbox הביא לשיפור משמעותי בתיעוד הטיפול באסתמה בילדים בקרב צוותים רפואיים המעניקים טיפול בסביבות של רפואה ראשונית עירונית.

בין מגבלות המחקר הנוכחי מזכירים החוקרים את מבנהו כמחקר חתך, את גודל המדגם הקטן וכן את העובדה כי נבדק תיעוד של מדדי אסתמה נבחרים כמדד עקיף למתן טיפול על פי ההמלצות המקצועיות. בנוסף, מציינים החוקרים כי לא עלה בידם להעריך היבטים אחרים של הטיפול הנבדקים ב-Asthma Toolbox.

לדברי החוקרים, על המאמצים לשיפור יעיל של איכות הטיפול להתייחס בראש ובראשונה לתוצאות הקשורות בתהליך הטיפול (כדוגמת תיעוד חומרת המחלה) על מנת להעריך כיאות את התוצאות הקליניות. הם טוענים כי היעילות של כלי ה-Asthma Toolbox הינה בבחינת צעד אחד קדימה לעבר מתן טיפול איכותי ונסמך-ראיות לחולים המשתייכים לקבוצות אוכלוסיה נזקקות. יש צורך בהמשך המחקר בתחום במטרה לקבוע שמא השימוש בכלים לקבלת החלטות המשולבים בעשייה הקלינית היומיומית ברפואת ילדים אכן משפר את התוצאות של חולי אסתמה, הם מוסיפים.

Arch Pediatr Adolesc Med. 2011;165:412-418

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה