אלרגיה

המלצות תזונתיות למניעת התפתחות אלרגיה בילדים (Am J Clin Nutr.)

להורים המעוניינים למנוע התפתחות אלרגיות בילדיהם מומלץ לחשוף את הילד למזון מוצק לאחר גיל ארבעה חודשים ולא לאחר גיל שישה חודשים, כך עולה ממאמר סקירה חדש שפורסם בכתב העת American Journal of Clinical Nutrition. הממצאים תומכים בהנחיות העדכניות אודות תזונה מוקדמת ודרכים למניעת אלרגיה, שפורסמו מטעם ה-American Academy of Pediatrics ו-European Society of Pediatric Gastroenterology, Hepatology and Nutrition.

ההנחיות עדכניות ממליצות על הנקת התינוקות במהלך 6 החודשים הראשונים לחיים, עם תוספי תזונה לא לפני שבוע 17 ולא מאוחר משבוע 26 לחייהם.

נראה כי גם הצריכה התזונתית האימהית במהלך ההריון משפיעה על הסיכון של הילד לפתח מחלות אלרגיות, בעיקר אקזמה.

ההנחיות אינן מתייחסות לנושא צריכת מוצרי מזון בעלי פוטנציאל אלרגני, דוגמת ביצים או דגים, ואינם מתייחסים לתזונה אימהית במהלך ההריון או ההנקה. עם זאת, משתנים אלו נבחנו בשני מחקרים קודמים GINIplus (German Infant Nutritional Intervention plus environmental and genetic influences) ו-LISAplus (Lifestyle-Related Factors on Immune System and the Development of Allergies in Childhood). מטרת המחקר הייתה לבחון את תוצאות המחקרים לאור ההמלצות החדשות למניעת מחלות אלרגיות.

GINIplus הינו מחקר פרוספקטיבי, כפל-סמיות, הכולל 5991 תינוקות שנולדו במועד וגיוסו בין ספטמבר 1995 ועד יולי 1998, וחולקו באקראי לאחת משלוש פורמולות שעברו הידרוליזה (קבוצת ההתערבות, 2252 משתתפים) או פורמולה קונבנציונאלית על-בסיס חלב פרה (קבוצת ביקורת, 3379 משתתפים). תינוקות בקבוצת ההתערבות הוגדרו בסיכון גבוה להתפתחות אלרגיה, כלומר אחד מההורים או האחאים סבל ממחלות אלרגיות. הם קיבלו חלב שד רק במהלך ארבעת החודשים הראשונים לחיים, כאשר אחת מהפורמולות ניתנה רק במידה וההנקה לא הייתה מספקת. מוצרי מזון מוצקים ניתנו לאט, החל מהחודש הרביעי לחיים. תינוקות בקבוצת הביקורת קיבלו פורמולה סטנדרטית של חלב פרה.

LISAplus הינו מחקר מבוסס-אוכלוסייה שכלל 3097 תינוקות שגויסו בין נובמבר 1997 ועד ינואר 1999. ההורים השלימו שאלונים אודות סיפור משפחתי של אטופיה, השכלת הורים, עישון במהלך ההריון והרגלי תזונה אימהית במהלך ארבעת השבועות האחרונים להריון, עם שאלוני מעקב מהלידה עד גיל 2 שנים, 4 שנים ו-6 שנים. דגימות דם נלקחו בגילאי שנתיים ושש שנים.

החוקרים לא מצאו עדות לכך שדחיית החשיפה למזון מוצק מעבר לחודש 4-6 לחיים סיפקה הגנה מפני אקזמה, נזלת אלרגית, או אסתמה. בילדים ללא תסמינים עוריים או תסמינים אלרגיים מוקדמים, דחיית החשיפה למזון מוצק מעבר לחודש הרביעי לחיים לוותה במגמה בעלת מובהקות גבולית לירידה בסיכון לאקזמה בגיל שש שנים. כמו כן, זוהה קשר מובהק בין אקזמה בגיל שנתיים ובגיל שש שנים, ובין חשיפה למגוון נרחב של קבוצות מזון (3-8 קבוצות מזון), בגיל ארבעה חודשים.

החוקרים מדווחים על קשר בין הסיכון לאקזמה או רגישות לאלרגנים בגיל שנתיים ובין צריכה אימהית רבה של מרגרינה, שמני ירקות, סלרי, פירות הדר, שומן ירקות בטיגון-עמוק ופלפלים נאים במהלך ההריון. תועד קשר שלילי בין צריכה אימהית רבה של דגים ובין אסתמה.

מהממצאים עולה כי הסיכון להתפתחות אלרגיה ואקזמה מאוחר יותר, הייתה גבוהה יותר כאשר החשיפה למזון מוצק נעשית לפני גיל ארבעה חודשים, בעיקר כאשר המזון מגוון. דחיית החשיפה למזון מוצק מעבר לגיל שישה חודשים, או הימנעות ממזונות אלרגניים במהלך השנה הראשונה לחיים אינה מספקת הגנה מפני אלרגיות ממצא המשתקף בהנחיות החדשות. עם זאת, בעוד ששני האיגודים אינם תומכים בהגבלות תזונה במהלך ההיריון, מהמחקר עולה כי צריכה רבה של מרגרינה, שמני ירקות וחלק מהפירות והירקות האלרגניים במהלך ההריון מלווה בסיכון מוגבר לאלרגיות, בעיקר אקזמה.

Am J Clin Nutr. Published online May 4, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה