אלרגיה

הפרעות נשימה בשינה בילדים עם השמנת יתר (מתוך Chest)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון מאי 2010 של ה-Chest, עולה כי נמצא קשר בין השמנת יתר ובין סיכוי גבוה יותר לנחירות בילדים.

החוקרים כותבים כי במבוגרים ידוע על קשר בין השמנת יתר ובין הפרעות נשימתיות בשינה. במחקר הנוכחי הם רצו להעריך את הקשר בין הפרעות נשימה בשינה ובין עודף משקל או השמנת יתר בילדים בגיל גן ובית ספר.

המחקר נערך באיטליה וכלל 1,207 ילדים בגיל ממוצע של 7.3 שנים. החוקרים מציינים כי המדגם כלל 612 בנות ו-595 בנים. הילדים ענו על שאלונים, ועל סמך התשובות סיווגו אותם החוקרים לקבוצת “לא נוחרים”, קבוצת “נוחרים לפעמים” וקבוצת “נוחרים קבועים”. בשלב השני נכללו ילדים בקבוצת ה”נוחרים הקבועים”. ילדים אלו עברו ניטור ביתי באמצעות מכשיר ה- Vitalog HMS 5000, וכאשר תוצאות הניטור היו לא תקינות הופנו לבדיקה במעבדת שינה. כמו כן תיעדו החוקרים את מדד מסת הגוף (BMI) של הילדים.

החוקרים מדווחים כי 809 ילדים התאימו בפועל להשתתפות במחקר, מהם 5.4% הוגדרו כ”נוחרים קבועים”, 17% הוגדרו כ”נוחרים לפעמים” ו-77.5% הוגדרו כ”לא נוחרים”. במחקר אובחנו 1.7% מהמשתתפים כסובלים מתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה (Obstructive Sleep Apnea Syndrome, OSAS). כמו כן, 7.9% מהמשתתפים סבלו מהשמנת יתר, 14.9% סבלו מעודף משקל, ו-77.2% ילדים היו בעלי משקל גוף תקין.

מהתוצאות עולה כי 12.5% מהילדים שסבלו מהשמנת יתר הוגדרו כנוחרים קבועים, לעומת 5.8% מהילדים עם עודף משקל ו-4.6% מהילדים במשקל גוף תקין (p=0.02). כמו כן, שיעור OSAS היה 1.6% בילדים במשקל תקין, 1.6% בילדים עם עודף משקל, ו-3.1% בילדים עם השמנת יתר, אם כי החוקרים מדגישים שלא נצפה הבדל מובהק סטטיסטית בין הקבוצות.

לאור התוצאות מסכמים החוקרים כי נצפה קשר בין השמנת יתר ובין נחירות בילדים. הם מסבירים כי השמנת יתר בילדות מגבירה את הסיכון להשמנת יתר גם בבגרות, שכרוכה מצידה בסיכון מוגבר להפרעות שינה. הפרעות שינה אלו קשורות בקשיי ריכוז והפרעות התנהגות, עייפות במהלך היום, פגיעה באיכות החיים, וסיכון מוגבר ליתר לחץ דם ומחלות קרדיווסקולאריות. לדבריהם, לילדים עם השמנת יתר הנוחרים באופן קבוע, יש סיכוי רב יותר להפוך למבוגרים שמנים עם הפרעות שינה, ועל כן רצוי להתייחס לכך כבר בילדות.

Chest. 2010 May;137(5):1085-90

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה