אלרגיה

הוספת מרחיב סמפונות או הכפלת מינון סטרואידים בטיפול בילדים עם אסתמה? (Am J Resp Crit Care Med)

חוקרים מהולנד מדווחים כי בילדים עם תסמיני אסתמה תחת מינונים בינוניים של משאפי סטרואידים, להוספת מרחיב-סמפונות ממשפחת LABA (Long-Acting Beta-Agonist) השפעה דומה להכפלת מינון סטרואידים.

מדגם המחקר כלל 158 ילדים, בגילאי 6-16 שנים, שעדיין סבלו מתסמיני אסתמה תחת טיפול ב-Fluticasone Propionate (פליקסוטייד) במינון 100 מיקרוגרם, פעמיים ביום. המשתתפים חולקו באקראי לשני פרוטוקולי טיפול: טיפול המשלב Salmeterol (סרבנט) במינון 50 מיקרוגרם עם כל אחד ממינוני Fluticasone (כאשר התכשיר המשולב הוא סרטייד), או טיפול המבוסס על הכפלת מינון הטיפול בסטרואידים.

המטרה הייתה לבחון אם בילדים עדיף להכפיל את מינון הטיפול במשאפי סטרואידים, או להוסיף טיפול ב-LABA.

המחקר ארך 26 שבועות, ב-78 ילדים הוסף טיפול ב-Salmeterol, ב-80 מינון הטיפול בסטרואידים הוכפל. בשתי הקבוצות, ניתנה לילדים רשות ליטול טיפול הצלה ב-Salbutamol ?(ונטולין) במינון 200 מיקרוגרם.

החוקרים מדווחים כי מניתוח ITT (Intention-To-Treat), במהלך 10 שבועות המחקר, ממוצע ההבדל המתוקן בימים ללא-תסמינים, בין שתי הקבוצות, עמד על 0.4% (p=0.93); ההבדל בניתוח PP (Per Protocol) עמד על 2.6% (p=0.63).

בקבוצת המטופלים ב-Fluticasone בלבד ובשילוב Salmeterol/Fluticasone תועד מספר התלקחויות דומה (9 ו-13, בהתאמה) ואחוז הימים בהם נדרשו לטיפול הצלה ב-Salbutamol (20% ו-22%, בהתאמה). שני חולים בקבוצת הטיפול המשולב סבלו מהתלקחויות חמורות.

בדומה, לא זוהו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות במדדי התפקוד הריאתי (כולל FEV1, FVC, PEF) לאחר השבוע הראשון.

התרופות ממשפחת LABA, דוגמת Salmeterol ו-Formoterol, הן שנויות במחלוקת, במיוחד בילדים. ממחקרים עולה כי טיפול מונותרפי ב-LABA מלווה בעלייה בסיכון לתמותה, אם כי הסיכון נמוך יותר עם שילוב LABA ומשאף סטרואידים. ה-FDA ממליץ כנגד טיפול מונותרפי ב-LABA בילדים.

כמו כן, לפי המלצת ה-FDA, לאחר השגת איזון במחלה, יש להפחית בטיפול ולגמול את החולים מ-LABA, במידת האפשר.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים לזיהוי החולים הצפויים לתועלת הרבה ביותר מהעלאת מינון משאפי סטרואידים, ואלו בהם עדיף להוסיף טיפול ב-LABA.

Am J Resp Crit Care Med 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה