אלרגיה

אכילת מיני אגוזים עשויה לשפר רמות ליפידים בדם (מתוך ה- Archives of Internal Medicine)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מטה-אנליזה שפורסמה ב- Archives of Internal Medicine ב- 11 במאי, עולה כי צריכת אגוזים מרוב הסוגים מביאה לשיפור רמות הליפידים בדם, תוך הורדת רמות כולסטרול כללי ו LDL.

התכונות החיוביות של האגוזים על פרופיל הליפידים הינן תלויות מינון, ומשמעותיות יותר בפרטים עם רמות LDL בסיסיות גבוהות יותר ובאלו עם BMI (body-mass index ) נמוך יותר.

החוקרים מציינים כי ממצאיהם מאוששים תוצאות של מחקרים אפידימיולוגיים שהראו כי צריכת אגוזים מפחיתה סיכון למחלת לב כלילית ותמכו בהוספת אגוזים להמלצות תזונתיות  בחולים עם דיסליפידמיה ועם סיכון מוגבר למחלת לב כלילית.

יש לציין כי ב- 2003 פרסם ה- FDA (Food and Drug Administration) הצהרה לפיה צריכת אגוזים ספציפיים שקדים, אגוזי לוז, פקאנים, פיסטוקים, אגוזי מלך ובוטנים עשויה להפחית סיכון למחלות לב.

במטה-אנליזה הנוכחית בדקו החוקרים את השפעת צריכת אגוזים על רמות שומנים בדם, והאם השפעות אלו השתנו כתלות באוכלוסיה, בסוג האגוזים, במאפייני התזונה וב- BMI.  סה”כ נכללו בניתוח 25 מחקרים על 583 גברים ונשים עם רמות שומנים תקינות וערכי לחץ דם תקינים, אשר לא נטלו תרופות להורדת רמות שומנים בדם.  בין המחקרים השונים, צריכת אגוזים יומית נעה בין 23 ג’ ל- 132 ג’ וכללה סוגי אגוזים שונים.

מתוצאות המחקר עולה כי צריכת 67 ג’ של אגוזים ליום, הצריכה הממוצעת היומית לאורך המחקרים, הורידה רמות כולסטרול כללי ו LDL ב- 10.9 מ”ג/ד”ל ו 10.2 מ”ג/ד”ל, בהתאמה.  כמו כן הודגם שיפור משמעותי ביחס LDL ל- HDL והיחס בין כולסטרול כללי ו HDL.  לא הודגמה השפעה משמעותית על רמות HDL או על רמות טריגליצרידים, על אף שירידה ברמות טריגליצרידים נצפתה בקרב אלו שהיו בעלי רמות בסיסיות גבוהות יותר.

שינויים ברמות ליפידים וליפופרוטאינים בדם –

















































מדד


שינוי ממוצע (95% CI) מ”ג/ד”ל


שינוי ממוצע, %


P value


כולסטרול כללי


-10.9 (-14.1 – -7.8)


5.1-


<0.001


LDL


-10.2 (-13.1 – -7.4)


7.4-


<0.001


HDL


0.09 (-1.00 – 1.19)


0.2


0.88


HDL/LDL


-0.2 (-0.3 – -0.1)


8.3-


<0.001


יחס כולסטרול כללי ל- HDL


-0.2 (-0.3 – -0.1)


5.6-


<0.001


טריגליצרידים


3.1 (-7.2 – 1.2)


2.8-


0.15


טריגליצרידים (בסיס<150 מ”ג/ד”ל)


0.7 (-3.2 – 4.7)


0.7


0.74


טריגליצרידים (בסיס>150 מ”ג/ד”ל)


-20.6 (-30.7 – -9.9)1


10.2-


<0.05

השפעת האגוזים הייתה דומה בין המינים ובין קבוצות גיל שונות, ונצפתה ללא קשר לסוג האגוז הספציפי, וללא קשר למקור המימון של המחקר המסוים.

יחד עם זאת, הפחתת ערכי הכולסטרול הייתה משמעותית יותר בקרב אלו עם רמות LDL בסיסיות גבוהות יותר.  לעומת זאת, הפחתת ערכי הכולסטרול הייתה מובהקת ביותר בקרב אלו עם BMI נמוך מ- 25 ק”ג/מ2, והייתה פחות ניכרת, אך עדיין מובהקת סטטיסטית באלו עם BMI גבוה מ- 30 ק”ג/מ2.

החוקרים מציינים כי ההפחתות המשוערות בצירוף המחקרים הינן דומות לאלו במטה-אנליזה שפורסמה לאחרונה בנוגע למחקרי צריכת אגוזי מלך.  לדבריהם, הדמיון בין התוצאות משקף את תוקפן.  הם מסכמים, כי עפ”י ממצאיהם, הוספת אגוזים לתזונה מאוזנת עשויה להשפיע באופן חיובי על רמות ליפידים (לפחות לטווח הקצר), ובעלת פוטנציאל להפחית סיכון למחלת לב כלילית.

Arch Intern Med 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • האם בדיקה גנטית יכולה לנבא תגובה ל-Semaglutide? (מתוך כנס ה-ADA)

    האם בדיקה גנטית יכולה לנבא תגובה ל-Semaglutide? (מתוך כנס ה-ADA)

    מנתונים חדשים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-ADA (או American Diabetes Association) עולה כי בדיקה גנטית לזיהוי נטייה להפרעה בשובע לאחר ארוחה (Abnormal Postprandial Satiety) עשויה לסייע בחיזוי טיב התגובה לטיפול ב-Semaglutide, אם כי לא הודגם קשר דומה עם הטיפול בתכשיר אחר מאותה משפחה. הבדיקה הינה חלק מהפורטפוליו של MyPhenome Obesity Phenotyping Portfolio של חברת […]

  • האם טיפול ב-Semaglutide מעלה את הסיכון ל-NAION? (מתוך JAMA Ophthalmol)

    האם טיפול ב-Semaglutide מעלה את הסיכון ל-NAION? (מתוך JAMA Ophthalmol)

    בחולים עם סוכרת מסוג 2, עודף-משקל או השמנת-יתר, טיפול ב-Semaglutide מלווה בסיכון מוגבר לאבחנה של NAION (או Non-Arteritic Anterior Ischemic Optic Neuropathy), כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Ophthalmology. המחקר הרטרוספקטיבי כלל 16,827 חולים ממרכז Massachusetts Eye and Ear בבוסטון. החוקרים התמקדו ב-710 חולים עם סוכרת מסוג 2 , כולל 194 חולים שקיבלו […]

  • מה בין משך השינה ובין לחץ הדם בצעירים? (Pediatrics)

    מה בין משך השינה ובין לחץ הדם בצעירים? (Pediatrics)

    במאמר שפורסם בכתב העת Pediatrics מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי משך שינה ארוך יותר והתחלת שינה בשעה מוקדמת יותר מלווים במדדי לחץ דם נמוכים יותר. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי כיום אין בהמלצות התייחסות ליעד דפוסי שינה אופטימאליים כטיפול ביתר לחץ דם. כעת הם בחנו את הקשר בין משך ומועד שינה […]

  • אפשרויות טיפול תרופתי באלופציה אראטה (U.S. Pharmacist)

    אפשרויות טיפול תרופתי באלופציה אראטה (U.S. Pharmacist)

    אלופציה אראטה, הפרעת שיער אוטואימונית לא צלקתית, הינה בעלת שיעור היארעות של עד כ-2% במהלך החיים ועלולה להשפיע על תחומים פסיכולוגיים, רגשיים וחברתיים. יהונתן ניסן משתף את מאמר העוסק בהפרעה מה- U.S. Pharmacist, בהמלצתו של פרופ’ שוורצברג.

  • הפחתת משקל עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות ממאירויות משנית להשמנה (מתוך כנס ה-ADA)

    הפחתת משקל עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות ממאירויות משנית להשמנה (מתוך כנס ה-ADA)

    במבוגרים עם השמנת-יתר המצליחים לרדת במשקל גופם נרשמה ירידה בסיכון להתפתחות ממאירויות על-רקע השמנה, כך עולה מנתונים שפורסמו במהלך כנס ה-American Diabetes Association. החוקרים השלימו מחקר תצפיתי, רטרוספקטיבי, שכלל נתונים אודות 105,472 מבוגרים עם השמנה ובחנו את הרשומות הרפואיות הממוחשבות ממרפאת קליבלנד בין 2000 עד 2022. נתוני מדד מסת גוף נאספו אודות כל משתתף והחוקרים […]

  • טיפול ב-Fenofibrate עשוי להאט התקדמות מחלה עינית סוכרתית (NEJM Evid)

    טיפול ב-Fenofibrate עשוי להאט התקדמות מחלה עינית סוכרתית (NEJM Evid)

    טיפול ב- Fenofibrate מלווה בירידה משמעותית בסיכון להתקדמות מקולופתיה ורטינופתיה סוכרתית, כך עולה מתוצאות מחקר LENS (או Lowering Events in Non-proliferative Retinopathy in Scotland) שהוצגו במהלך כנס ה-American Diabetes Association ופורסמו במקביל ב-NEJM Evidence. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי רטינופתיה סוכרתית הינה האחד מחמשת הגורמים המובילים לאובדן ראיה ברחבי העולם והגורם השני במבוגרים בגיל העבודה […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה