אלרגיה

קורטיקוסטרואידים הניתנים בשאיפה פעם ביום זוכים לשיעור ההיענות הגבוה ביותר בטיפול באסתמה בקרב בני נוער (מתוך כנס Pediatric Academic Societies)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר הוצג בכנס השנתי של ה-Pediatric Academic Societies עולה כי דרך מתן התרופה הינה חשובה בשיפור ההיענות לטיפול ובהפחתת השלכות האסתמה בקרב בני נוער הסובלים מאסתמה קלה. לדברי החוקרים, בני נוער ובוגרים צעירים עם אסתמה קלה אשר עשו שימוש בתכשיר הסטרואידלי Mometasone Furoate הניתן בשאיפה פעם ביום הראו היענות גבוהה יותר ותוצא טוב יותר בהשוואה לאלו שהשתמשו בקורטיקוסטרואידים נשאפים אחרים.

החוקרים מסבירים כי גיל ההתבגרות עשוי להיות פעמים רבות תקופה של מרד וחתירה לעצמאות. על אף שהדבר יכול להיות מועיל בהקשר של ההתפתחות האישית, הרי שמסכן את ההיענות לטיפול במחלות כמו אסתמה, המצריך שימוש קבוע בתרופות. שיפור ההיענות לטיפול התרופתי בקרב חולי אסתמה צעירים היה תמיד אתגר, הם מוסיפים.

לטענת החוקרים, בני נוער לעיתים מתנגדים לטיפול באסתמה בתגובה לגורמים כמו סמכות מצד מבוגרים או לחץ חברתי. ההכחשה העצמית של קיום המחלה וחומרתה עלולה להוביל להיענות ירודה לטיפול בתרופות, ובהן קורטיקוסטרואידים הניתנים בשאיפה (Inhaled Corticosteroids, ICSs), וזו להחרפות של המחלה.

תוך שימוש במאגר מידע של חברת ביטוח רפואי, ערכו החוקרים ניתוח רטרוספקטיבי של השימוש במספר סוגי ICS, לרבות Mometasone Furoate (MF) בצורת אבקה יבשה, ו-ICSs אחרים הניתנים פעם או פעמיים ביום. הניתוח כלל מידע אוודת 3,193 נבדקים בגילאי 12-25 שנים אשר אובחנו כסובלים מאסתמה קלה. הטיפול במחלתם כלל MF (כך ב-740 חולים) או לחילופין ICS אחר (2,453 חולים).

כל החולים החלו טיפול בין השנים 2005-2007, ואף אחד מהם לא סבל ממחלה ריאתית כרונית אחרת, ולא נטל את התכשיר האחר לטיפול במחלתו. החוקרים העריכו משתנים כגון מין החולה, השימוש החריף בתרופות להקלת התסמינים, ומצבים רפואיים אחרים כגון ריניטיס, סינוסיטיס, ברונכיטיס חריפה, זיהומים של דרכי האוויר העליונות, דלקות ריאה ולרינגיטיס חריפה.

החוקרים מדווחים כי ההיענות לטיפול התרופתי הייתה גבוהה יותר (במונחים של מספר הימים בהם נזקקו לביטוח רפואי) בקרב המטופלים שקיבלו MF בהשוואה לאלו שטופלו ב-ICS אחר (25% לעומת 17%; p < 0.0001). בנוסף, נצפו בהם פחות החרפות של המחלה (0.11 לעומת 1.5 אירועים בממוצע; p < 0.0001) ונעשה שימוש בפחות מיכלים של התרופה בכל חולה (1.1 לעומת 1.5 מיכלים בממוצע; p < 0.0001).

החוקרים משערים כי ההיענות המשופרת והשליטה הטובה יותר במחלה שנצפו בקרב המטופלים שקיבלו MF עשויות לנבוע מהשימוש החד-יומי בתרופה. עבור חולים המסתייגים מהסטת תשומת הלב אל מחלתם וטיפולם התרופתי, טיפול הניתן פעם ביום בלבד עשוי להתקבל טוב יותר בהשוואה לטיפול עצמי תכוף יותר.

מומחה בתחום אשר נתבקש להגיב לפרסום הדברים מציין כי יש צורך רב במחקרים כגון זה הנוכחי. לדבריו, בני נוער הסובלים מאסתמה מצויים בשלב חשוב של חייהם, המתאפיין במעבר מפיקוח ההורים על טיפולם התרופתי לתקופה בה לבני גילם ההשפעה הרבה ביותר על הרגלי הבריאות שלהם.

מתוך הכנס השנתי של ה-Pediatric Academic Societies שנערך בוונקובר, במאי 2010.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה