במטופלים שאימצו אורח חיים בריא לאחר בדיקת סקר קולונוסקופיה ראשונה בחייהם תועד סיכון מופחת לאבחנה של סרטן מעי גס ורקטום או מחלות כרוניות מג’וריות, כך מדווחים חוקרים מבוסטון במאמר שפורסם בכתב העת American Journal of Gastroenterology.
ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים הראו כי שינוי אורחות חיים לאחר הסרת פוליפ עשוי להפחית את הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום, אך ההשפעה של שינויים אלו לאחר בדיקת סקר קולונוסקופיה אינה ידועה. כעת הם בחנו נתונים פרוספקטיביים משלושה מחקרי עוקבה גדולים בארצות הברית: שני מחקרי Nurses’ Health Study ומחקר Health Professionals Follow-up Study להערכת ההשפעה של שינוי אורחות חיים לאחר בדיקת קולונוסקופיה כבדיקת סקר על היארעות סרטן מעי גס ורקטום ומחלות כרוניות מג’וריות.
המשתתפים מחקר (גיל ממוצע של 63 שנים, 84% נשים) התבקשו להשלים שאלון דו-שנתי שכלל שאלות אודות בדיקת קולונוסקופיה בשנתיים האחרונות וסיבות להשלמת הפרוצדורה. אלו שדיווחו על אבחנה של סרטן מעי גס ורקטום טרם בדיקת הסקר הוצאו מהמחקר.
החוקרים יצרו מדד אורחות חיים המבוסס על חמישה גורמי סיכון הפיכים לסרטן מעי גס ורקטום: עישון, מדד מסת גוף, פעילות גופנית, צריכת אלכוהול ודיאטה. כל מטופל דורג בין 0 עד 5, כאר מדד גבוה יותר העיד על אורח חיים בריא יותר. הערכת אורח החיים הושלמה לפני הקולונוסקופיה ולאחריה לאורך הזמן, עם חישוב שינויים באורחות החיים.
במסגרת המחקר נבחנו הנתונים אודות 118,396 משתתפים להערכת היארעות סרטן מעי גס ורקטום ואודות 88,558 משתתפים להערכת היארעות מחלות כרוניות, כאר תועדו 537 מקרים של ממאירות מעי גס ורקטום ן-14,165 מקרים של מחלות כרוניות מג’וריות (כולל ממאירות, מחלות לב וכלי דם וסוכרת מסוג 2) לאורך חציון מעקב של 10 שנים ו-9.6 שנים, בהתאמה.
כל עליה של יחידה אחת במדד אורח חיים בריא לאחר בדיקת הסקר לוותה בירידה של 14% בסיכון לסרטן מעי גס ורקטום (p=0.002) ובירידה של 11% בסיכון למחלות כרוניות מג’וריות (p<0.0001), כאשר הקשר הבולט ביותר תועד עם סוכרת מסוג 2 (p<0.0001).
במשתתפים בהם מדד אורח החיים ירד בשתי נקודות ומעלה, לעומת אלו בהם לא חל שינוי במדד אורחות החיים תועד סיכון גבוה יותר לסרטן מעי גס ורקטום (יחס סיכון של 1.7), כאשר הקשר היה בולט יותר עם גידולים ממאירים במעי גס דיסטאלי לעומת פרוקסימאלי.
מבין אורחות החיים הספציפיים, עליה בפעילות גופנית נקשרה עם סיכון מופחת לסרטן מעי גס ורקטום ומחלות כרוניות מג’וריות, בעוד שירידה במשקל ושינויים תזונתיים נקשרו עם סיכון מופחת למחלות כרוניות מג’וריות בלבד.
החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי בדיקת סקר לסרטן מעי גס ורקטום הינה רגע מלמד חשוב לעידוד שיפור אורחות חיים, לא רק בכדי לשפר מניעת ממאירות מעי גס ורקטום אלא גם להפחתת הסיכון למחלות כרוניות מג’וריות אחרות.
Am J Gastroenterol, Aug 2025





תגובות רוצה להצטרף לדיון?
יש להתחבר כדי להגיב.
התחבראין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!