סיבוכי ניתוח פתוח לשחרור באצבע הדק (מתוך Journal of Hand Surgery)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון אפריל 2010 של ה-Journal of Hand Surgery, עולה כי שיעור הסיבוכים המז’וריים שנצפה בחולים לאחר ניתוח לשחרור אצבע הדק (Trigger Finger) היה נמוך, אך שיעור הסיבוכים המינוריים היה גבוה באופן מפתיע.

החוקרים כותבים כי ניתוח פתוח לשחרור הגיד במסילות A1 (A1 pulleys) נחשב לפרוצדורה בטוחה יחסית, הכרוכה בשיעור סיבוכים נמוך. הם מסבירים כי עד כה נערכו מחקרים מעטים לבדיקת שיעור הסיבוכים בניתוח לשחרור אצבע הדק. לפיכך, מטרת המחקר הנוכחי הייתה להעריך את שיעור הסיבוכים במשתתפים שעברו ניתוח זה.

זהו מחקר רטרוספקטיבי שכלל 43 משתתפים אשר עברו 78 ניתוחים לשחרור אצבע הדק בגישה פתוחה, ע”י מנתח בודד. החוקרים סיווגו את הסיבוכים למינוריים או מז’וריים. סיבוכים מינוריים כללו סיבוכים שעיכבו את הריפוי, הגיבו לטיפול, וחלפו לבד או היו בעלי השפעה קטנה בלבד על התפקוד. לעומתם, סיבוכים מז’וריים כללו סיבוכים שדרשו ניתוח נוסף או הובילו להגבלה משמעותית בפעילויות היומיום.

מתוצאות המחקר עולה כי בקרב המנותחים נצפו 2 סיבוכים מז’וריים: פיסטולה סינוביאלית אשר דרשה הסרה, וכן פיברוזיס של המפרק הבין-גלילי המקורב (proximal interphalangeal joint) שחייב שימוש בגבס לשיכוך הכאב. החוקרים מדווחים כי שיעור הסיבוכים המז’וריים היה 3% לניתוח (2 מקרים מתוך 78).

בקרב המשתתפים שנותחו נצפו 27 סיבוכים מינוריים, כולל ירידה בטווח התנועה, רגישות בצלקת, כאב, ואודם באזור הפצע. שיעור הסיבוכים המינוריים היה 28% (22 מתוך 78). שיעור הסיבוכים הכולל שנצפה במחקר היה 31% (24 מתוך 78).

לאור תוצאות המחקר מסכמים החוקרים כי ניתוח לשחרור אצבע הדק נחשב כפעולה בטוחה, ואכן נצפה במחקר שיעור סיבוכים מז’וריים נמוך. עם זאת, שיעור הסיבוכים המינוריים היה גבוה יחסית, וכלל בעיקר סיבוכי פצע או פגיעה בטווח התנועה של האצבע. לפיכך הם כותבים כי חשוב ליידע את המטופלים על הסיכוי להופעת סיבוכים אלו.

J Hand Surg Am. 2010 Apr;35(4):594-6

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה